روایت‌های ناشنیده دربارهٔ ترامپ و بایدن در کتاب تازهٔ باب وودوارد

باب وودوارد، روزنامه‌نگار و نویسندهٔ کتاب «جنگ»، ۲۰۱۷

باب وودوارد، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی کتاب جدیدی با عنوان «جنگ» نوشته که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور منتشر می‌شود.

این کتاب روایت‌های ناشنیده‌ای از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن، رئيس‌جمهورهای پیشین و کنونی آمریکا، ارائه کرده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب قرار است ۲۴ مهرماه رسماً روانه بازار شود، اما رسانه‌های آمریکایی که آن‌ را زودتر مطالعه کرده‌اند، تکه‌هایی جنجالی از این کتاب را منتشر کرده‌اند.

باب وودوارد که حالا ۸۰ ساله است، همان روزنامه‌نگاری است که با کارل برنستین در واشینگتن‌پست نقش اصلی را در فاش شدن واترگیت داشت و کتاب آن با عنوان ‌«تمام مردان رئیس‌جمهور» شهرت جهانی یافت.

اختلافات بین بایدن و نتانیاهو

نویسنده در کتاب خود روایت‌های مختلفی از شدت‌گیری اختلافات میان بایدن و نتانیاهو در طول یک‌ سال اخیر منتشر کرده است. براساس آن‌چه آقای وودوارد نوشته، رویکرد نخست‌وزیر اسرائيل در جنگ غزه بارها خشم کاخ سفید را برانگیخته است.

برای مثال، در ماه آوریل، بایدن در یک گفت‌وگوی تلفنی از نتانیاهو پرسیده رویکرد اسرائيل در نوار غزه چیست و نخست‌وزیر اسرائيل در پاسخ گفته سربازان این کشور باید به شهر رفح در مرز مصر بروند. این پاسخ نتانیاهو خشم بایدن را در پی داشته و رئيس‌جمهور آمریکا با عصانیت فریاد کشیده که «بی‌بی، تو هیچ راهبردی نداری».

نویسنده همچنین می‌گوید که بایدن در بهار سال جاری به‌طور خصوصی خطاب به یکی از دستیارانش نتانیاهو را یک «حرامزاده» خطاب کرده و گفته که نخست‌وزیر اسرائيل «یک آدم بد لعنتی» است.

وودوارد نوشته که بایدن همچنین نتانیاهو را یک دروغگو توصیف کرده است.

دیدار بایدن و نانیاهو در تل‌آویو، ۲۰۲۳

این کتاب می‌گوید عملیات کشتن فواد شکر، از فرماندهان ارشد نظامی گروه حزب‌الله که ایالات متحده آن‌را یک سازمان تروریستی می‌داند، نیز خشم آقای بایدن را برانگیخته و در مکالمه‌ای خطاب به نتانیاهو چنین گفته است:

«بی‌بی لعنتی، تو می‌دانی که با چنین اقداماتی تصور عمومی از اسرائيل در سراسر جهان به شکل فزاینده‌ای به یک بازیگر و کشور سرکش تغییر می‌کند؟»

در پاسخ البته نتانیاهو استدلال می‌کند که هدف این حمله کشته شدن یکی از تروریست‌های اصلی بوده و هرچه ضربات محکم‌تری به دشمن وارد شود، اسرائیل در مذاکرات بعدی دست بالاتری را خواهد داشت.

وودوارد همچنین نوشته است که بایدن تلاش داشته بعد از حملهٔ موشکی ایران به اسرائيل در ماه آوریل (اواخر فروردین ۱۴۰۳)، نتانیاهو را متقاعد کند که هیچ پاسخی به تهران ندهد و خود را به‌عنوان برنده این مناقشه معرفی نماید چراکه تمام موشک‌های ایران توسط اسرائيل، آمریکا و متحدین رهگیری و ساقط شده‌اند.

روابط نزدیک پوتین و ترامپ

بخش دیگری از این کتاب که بسیار مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته، توصیفی است که نویسنده از مناسبات شخصی دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین ارائه کرده است.

به‌نوشتهٔ آقای وودوارد، در سال ۲۰۲۰ و زمانی که ترامپ همچنان رئيس‌جمهور آمریکا بوده، به‌صورت محرمانه برای پوتین کیت تشخیص ویروس کرونا ارسال کرده است.

وودوارد می‌گوید ترامپ این کیت‌ها را برای مصرف شخصی پوتین فرستاده است. در مقابل، پوتین ضمن تشکر از رئيس‌جمهور وقت آمریکا از او خواسته به کسی در این خصوص چیزی نگوید چراکه ممکن است برایش دردسرساز شود.

کتاب «جنگ» روایت می‌کند که ترامپ در پاسخ می‌پذیرد اما در عین حال می‌گوید که برایش اهمیتی ندارد. پوتین اما تأکید می‌کند که ترامپ نباید این‌ را به کسی بگوید چرا که مردم از او و نه از رئيس‌جمهور روسیه عصبانی خواهند شد.

دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در تیرماه سال ۹۶

براساس روایت وودوارد در این کتاب، این اتفاق در حالی رخ داده که بیماری کووید-۱۹ در جهان در اوج خود بوده و کمبود قابل‌توجهی از کیت‌های تشخیص این بیماری در سطح جهان مشاهده می‌شد، اما ترامپ تصمیم می‌گیرد به‌صورت محرمانه این کیت‌ها را برای مصرف شخصی پوتین ارسال کند.

این نویسندهٔ کهنه‌کار در بخش دیگری از کتاب خود می‌گوید که این دو بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ احتمالاً هفت بار به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

واکنش‌ها

این روایت‌ها واکنش‌های مختلفی را در پی داشته و تیم انتخاباتی دونالد ترامپ آن‌‌ را ساختگی خوانده و به‌کلی نوشته‌های آقای وودوارد را تکذیب کرده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هم ضمن تکذیب گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ و پوتین مدعی شده که بعد از کنار رفتن ترامپ از قدرت، او و رئيس‌جمهور روسیه هرگز با یکدیگر به‌صورت تلفنی صحبت نکرده‌اند.

در مقابل، کامالا هریس، رقیب آقای ترامپ، بسیار به رئيس‌جمهور سابق آمریکا تاخته و با یادآوری روزهای سخت کووید که «مردم مقابل چشمان خود عزیزان‌شان را از دست می‌دادند»، گفته رئيس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته برای مصرف شخصی پوتین برای رئيس‌جمهور روسیه کیت تشخیص ویروس کرونا ارسال کند.

روابط دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین ازجمله مواردی است که حزب دموکرات و رسانه‌های آمریکایی بسیار به آن می‌پردازند و رئيس‌جمهور پیشین آمریکا را به مماشات در مقابل پوتین متهم می‌کنند.

برخی ناظران سیاسی معتقدند که انتشار این کتاب در فاصلهٔ کمتر از یک ماه مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است بر نگاه بخشی از افکار عمومی و همچنین آرای مردد تأثیر بگذارد و معادلات انتخابات این کشور را تا اندازه‌ای تغییر دهد.

براساس آخرین نتایج نظرسنجی‌ها، دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا رقابت شانه‌به‌شانه‌ با یکدیگر دارند و پیش‌بینی این‌که چه کسی در نهایت پیروز خواهد شد، بسیار دشوار است.

۱۳۹۹ کتاب «خشم» وودوارد درباره ترامپ در هفته اول بیش از نیم میلیون نسخه فروش کرد