از نگاه سگ‌ها به‌سادگی نگذرید

Your browser doesn’t support HTML5

تا حالا به یک سگ خیره شده‌اید؟ واکنشش چه بوده؛ سکوت کرده، لبخند‌ زده یا پرخاش کرده؟ این همان هماهنگی مغز حیوان با انسان است که می‌تواند با حس‌ بینایی اتفاق بیفتد.

تا حالا به یک سگ خیره شده‌اید؟ واکنشش چه بوده؛ سکوت کرده، لبخند‌ زده یا پرخاش کرده؟ این همان هماهنگی مغز حیوان با انسان است که با حس بینایی اتفاق می‌افتد. سگ از نخستین حیواناتی‌ است که انسان‌ آن را اهلی کرد. سگ‌ها نه تنها همدم آدم‌ها شدند، بلکه حضور مفیدی در زندگی اجتماعی ما دارند؛ سگ‌های امدادگر، سگ‌های پلیس، سگ‌های راهنما و...

تحقیقات تازه نشان می‌دهد که انسان و سگ‌ وقتی به یکدیگر خیره می‌شوند، مغزهایشان از هم تأثیر می‌گیرند و به نوعی با هم هماهنگ می‌شوند. این تحقیق که توسط پژوهشگران چینی انجام شده، به «هم‌جوشی عصبی» بین انسان وسگ ها می‌پردازد.

هم‌جوشی عصبی زمانی‌ رخ می‌دهد که فعالیت مغزی دو نفر در یک فرایند تعاملی هماهنگ می‌شود. برای ما انسان‌ها این فرایند معمولاً در یک گفت‌وگو یا با‌ شنیدن داستان اتفاق می‌افتد و به بهبود کار گروهی یا یادگیری ما کمک می‌کند.

در مطالعۀ اخیر گروهی از پژوهشگران چینی، هم‌جوشی عصبی و فعالیت مغزی با استفاده از الکترودهایی که سیگنال‌های عصبی را شناسایی می‌کنند، بررسی شد. پژوهشگران چینی دریافتند که چه اتفاقی برای سیگنال‌های عصبی می‌افتد؛ چه زمانی که سگ‌ها و انسان‌ها از هم جدا بودند و چه زمانی که سگ‌ها و انسان‌ها اجازه داشتند با نگاه کردن به یکدیگر، تعامل کنند.

سگ‌ها و انسان‌هایی که پنج روز را باهم گذراندند و به یکدیگر نگاه کردند، هماهنگی بیشتری در سیگنال‌های عصبی‌ آن‌ها هویدا شد. در واقع عمق رابطه انسان و سگ با حس بینایی «هم‌جوشی عصبی» را تقویت کرد. بنابراین بار بعد که یک سگ با چشم‌های معصوم به شما نگاه کرد، یادتان باشد که با زبان بی‌زبانی دارد به شما می‌گوید دوست‌تان دارد.