نیروی حافظ صلح سازمان ملل: به‌رغم فشار و حملات اسرائیل، جابه‌جا نخواهیم شد

یک برج دیدبانی نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان

تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر در ناقوره در جنوب لبنان زخمی شدند.

ارتش اسرائیل جمعه بیستم مهرماه، با تأیید این رویداد جدید، ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید فوری» بوده‌اند.

در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این حادثه، از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به «یونیفیل» خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.

یونیفیل، بدون اشاره به دلیل انفجارهای جمعه در نزدیکی برج دیدبانی ناقوره، از انتقال یکی از صلح‌بانان زخمی به بیمارستانی در نزدیکی صور خبر داد.

کم‌وبیش همزمان با حمله به برج دیدبانی ناقوره، چندین دیوار حفاظتی هم در لبَونِه در نزدیکی مرز دو کشور بر اثر برخورد یک بولدوزر نظامی اسرائیلی و نزدیک‌شدن تانک‌ها فرو ریخت.

در واکنش به این رویدادها، وزارت خارجه فرانسه سفیر اسرائیل را احضار کرد و خواستار توضیح دربارۀ دلیل تیراندازی نیروهای این کشور در نزدیکی مقر‌های یونیفیل در جنوب لبنان ازجمله در ناقوره شد.

وزارت خارجۀ فرانسه وقایعی از این دست را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خوانده و خواستار توقف فوری آن شده است.

فرانسه در یونیفیل حدود ۷۰۰ عضو دارد.

بیشتر در این باره: تعویق سفر گالانت به آمریکا؛ منتقدان، نتانیاهو را به «سیاسی‌کاری» متهم کردند

همزمان، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، از تماس تلفنی با یوآو گالانت همتای اسرائیلی‌اش و ترغیب او به تضمین امنیت نیروهای یونیفیل در جنوب لبنان خبر داد.

واقعه روز جمعه چندمین حمله به تأسیسات و اماکن مربوط به یونیفیل طی کمتر از ۴۸ ساعت بود.

پنجشنبه ۱۹ مهرماه، در پی زخمی‌شدن دو صلحبان اندونزیایی، وزیر دفاع ایتالیا و نخست‌وزیر ایرلند، به تندی از اسرائیل انتقاد کرده و خواستار توضیح این کشور شده بودند. این دو کشور به همراه اندونزی، بیشترین تعداد نیرو را در یونیفیل دارند.

ساعاتی بعد، ژان پی‌یر لاکروا، رئیس یونیفل، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که امنیت صلح‌بانان «به‌طور فزاینده‌ای» در خطر قرار گرفته است.

از سوی دیگر، دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، بار دیگر خواستار جابه‌جایی نیروهای یونیفیل دست‌کم به میزان پنج کیلومتر به سمت شمالِ مواضع فعلی شد.

اما یونیفیل با اشاره به ماهیت مأموریت قانونی‌اش، درخواست‌های مکرر اسرائیل برای نقل‌مکان به جایی دیگر را رد کرده است.

آندره‌آ تِنتی، سخنگوی این نیروها، تأکید کرد که به‌رغم حملات اخیر اسرائیل و دستورات ارتش این کشور برای نقل‌مکان یونیفیل به مکانی دیگر، صلح‌بانان در محل مأموریت خود باقی خواهند ماند.

یونیفیل همچنین اقدامات اسرائیل در حمله به صلح‌بانان و تلاش برای وادار کردن این نیروها به جابه‌جایی را «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خوانده است؛ قطعنامه‌ای که سال ۲۰۰۶ و با هدف پایان‌دادن به درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله تدوین و تصویب شد.

پوشش زندۀ اخبار مرتبط سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»