حراج نسخه‌ای نادر از «شازده کوچولو» با دست‌نوشته‌های سنت‌اگزوپری

یک نسخۀ نادر تایپ‌شده از کتاب محبوب «شازده کوچولو» نوشتۀ آنتوان دو سنت‌اگزوپری که اصلاحات دست‌نویس گستردۀ او را هم در خود دارد، به‌زودی در یک حراجی عمومی عرضه می‌شود.

این تایپ‌نویسیِ کربنی یکی از تنها سه نسخۀ شناخته‌شده در جهان است که برای اولین بار جملهٔ معروف شازده کوچولو در آن به‌صورت دست‌نویس دیده می‌شود: «تنها با قلب است که خوب می‌توان دید. آن‌چه مهم است، از دیده پنهان است.»

این جملات که در ادبیات معاصر به عمق و زیبایی مشهورند، در این نسخه به‌طور خاص توسط سنت‌اگزوپری بازنویسی و ویرایش شده‌اند.

به‌گفتۀ سمی جی، متخصص ارشد ادبیات در فروشگاه کتاب پیتر هرینگتون لندن، نویسنده این جمله را پیش از این در ذهن خود بارها مرور کرده و تلاش کرده تا به بهترین شکل ممکن آن را بیان کند. او می‌گوید در این نسخۀ تایپ‌شده، شاهد آن هستیم که سنت‌اگزوپری به آن دست یافته و آن را برای اولین بار به صورت کامل نوشته است.

این نسخه تایپ‌شده که قیمت آن یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار تعیین شده است، در نمایشگاه هنری سالانه ابوظبی آرت که در اواخر نوامبر برگزار می‌شود، به نمایش درخواهد آمد. این اثر نه تنها به خاطر متنش بلکه به خاطر اصالت و ارتباط مستقیم آن با نویسنده‌اش ارزشمند است.

عکسی که در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ گرفته شده است، یک نسخه تایپ‌شده نادر با کربن از کتاب «شازده کوچولو» اثر نویسنده فقید فرانسوی، آنتوان دو سنت اگزوپری را نشان می‌دهد که دارای تصحیحات گسترده دست‌نویس توسط خود نویسنده است

«شازده کوچولو» برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ در ایالات متحده به زبان‌های فرانسه و انگلیسی منتشر شد و در سال ۱۹۴۶ نیز در فرانسه به چاپ رسید. این کتاب از آن زمان تاکنون به بیش از ۳۰۰ زبان ترجمه شده و یکی از پرترجمه‌ترین کتاب‌ها در جهان به شمار می‌رود.

داستان این کتاب از زبان یک خلبان روایت می‌شود که در بیابانی سقوط کرده و با شاهزاده‌ای کوچک ملاقات می‌کند که از سیاره‌ای دور به زمین آمده است.

در طول داستان، شازده کوچولو داستان‌هایی از سیارۀ خود و سفرهایش به سیارات دیگر را با خلبان به اشتراک می‌گذارد. این داستان‌ها پر از پیام‌های عمیق فلسفی و انتقادات اجتماعی است که با زبانی ساده و روایتی کودکانه بیان می‌شود.

علاوه بر متن، این نسخهٔ حراجی شامل دو طرح اصلی سیاه‌قلم از شازده کوچولو است که یکی از آن‌ها طراحی مقدماتی برای تصویر نهایی کتاب از بازگشت شازده کوچولو به خانه‌اش است.

پیتر هرینگتون، مالک فروشگاه کتاب، این تایپ‌نویسی را از یک مجموعه خصوصی مربوط به سنت‌اگزوپری خریداری کرده است. به گفته او، این نسخه، با وجود ظاهر ساده و بی‌آلایش خود، شامل جزئیات و دقایق نابی است که آن را به یک شیء فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار تبدیل می‌کند.

این تایپ‌نویسی در یک پوشه کارتی سیاه بدون هیچ نشانه‌ای بر روی جلد و در جاهایی با گیره بسته شده است. داخل پوشه، با خطوط، یادداشت‌ها، و طرح‌های متعددی که سنت‌اگزوپری در طول کار خود اضافه کرده، پر شده است.

نسخه تایپ‌شدهٔ نادر با کربن از کتاب «شازده کوچولو» که دارای تصحیحات و طرح‌های گسترده دست‌نویس توسط خود نویسنده است.

همچنین، یک چک ۱۰۰ دلاری به امضای سنت‌اگزوپری نیز در این مجموعه گنجانده شده است که احتمالا توسط کلکسیونر به پوشه افزوده شده است. این چک که به تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۴۳ نوشته شده، برای «اصلاح اندازهٔ یک یونیفرم نیروی هوایی فرانسه» صادر شده است.

این همان لباسی است که آنتوان دو سنت‌اگزوپری در آخرین دیدار خود از آپارتمان معشوقه‌اش سیلویا همیلتون، پیش از آنکه به جنگ بازگردد، پوشیده بود. او دست‌نویس اصلی شازده کوچولو را که اکنون در کتابخانه مورگان نیویورک نگهداری می‌شود را نیز به سیلویا همیلتون داده بود.

سنت‌اگزوپری ایالات متحده را در آوریل ۱۹۴۳ ترک کرد و گمان می‌رود که در ژوئیه ۱۹۴۴ در یک مأموریت شناسایی جان خود را از دست داده باشد.

سمی جی، متخصص ادبیات در کتابفروشی پیتر هرینگتون، یک نسخه تایپ شده نادر از کتاب «شازده کوچولو» را در دست دارد.