شب اول از کشتی آزاد امیدهای جهان: دو ایرانی فینالیست شدند

امیررضا معصومی

در نخستین روز از رقابت‌های کشتی آزاد ۲۰۲۴ امیدهای جهان، دو کشتی‌گیر ایرانی به دیدار پایانی راه یافتند.

در این مسابقات که به میزبانی آلبانی برگزار می‌شود، در کشتی فرنگی، پسران ایران با هدایت حسن رنگرز، با کسب سه مدال طلا و چهار برنز، روی سکوی قهرمانی ایستادند.

در ۶۱ کیلوگرم کشتی‌ آزاد، ابراهیم خواری مقابل سیمونه پیرودو از ایتالیا، الموخامدوف (قزاقستان) و اسپانا سانتا (کلمبیا) پیروز شد اما در نیمه نهایی با نتیجه ۱۲ - ۲ مغلوب بشیر ماگومدوف از روسیه و روانه دیدار رده‌بندی شد.

در ۷۴ کیلوگرم، علی رضایی که امسال در مسابقات جوانان جهان به مدال طلا رسیده، در دور نخست مقابل تاکاهاشی از ژاپن ۱۱ بر ۳ باخت. با صعود رقیب به فینال، رضایی با سه برد در گروه بازنده‌ها می‌تواند به مدال برنز برسد.

ایران با سرمربی‌گری پژمان درستکار عازم تیرانا شده است. او در ۸۶ کیلوگرم، ابوالفضل رحمانی را راهی تشک کرد که به گامکرلیدزه از گرجستان باخت. پس از شکست گامرکلیدزه در کشتی بعدی، رحمانی نیز از دور مسابقات کنار رفت.

امیرحسین فیروزپور

در ۹۲ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور قهرمان ۲۰۲۲ امیدهای جهان، به ترتیب در برابر یون دمیان (مولداوی)، گیوی بلیاتزه (یونان) و فاتح آلتونباش (ترکیه) پیروز و فینالیست شد. فیروزپور شنبه شب برای کسب مدال طلا، مقابل جاکوب کاردناس از آمریکا به روی تشک خواهد رفت.

در ۱۲۵ کیلو امیررضا معصومی، انیرود کومار از هندوستان و سپس عبدالله کوربانف از روسیه را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد. این نتیجه در نیمه‌نهایی نیز در برابر لوکاس استودارد(آمریکا) تکرار شد.

معصومی که سال ۲۰۲۲ در همین مسابقات طلا گرفته، با اقتدار کامل روانه دیدار نهایی شد. او در فینال باید با آلن خوبولف از بلغارستان که امسال نفر سوم بزرگسالان اروپا شده، سرشاخ شود.

معصومی که سه طلای جوانان جهان را هم به گردن آویخته، اگر به قهرمانی برسد، در مجموع مسابقات جوانان و امیدهای جهان، ۵ طلایی خواهد شد.

در دور اول از همین وزن، کشتی‌گیران ارمنستان و ترکیه که به اتفاق جزو مدعیان بودند، با یکدیگر به زد و خورد پرداختند تا اتحادیه جهانی کشتی، هر دو را از جریان این رقابت‌ها اخراج کند.