ارزیابی آسوشیتدپرس از پیامد احکام اعدام در عربستان سعودی

یکی از اعضای نیروی ویژه عربستان سعودی در حال عبور در العوامیه

برخوردهای خشونت‌آمیز در شهر عوامیه در شرق عربستان سعودی افزایش یافته است. نیروهای امنیتی با نقاب و سوار بر خودروهای زرهی در شهر گشت می‌زنند و شیعیان مسلح اهل منطقه به سوی آنها تیراندازی می‌کنند.

پس از تأیید حکم اعدام ۱۴ شیعه که اهل شهر عوامیه هستند و در تظاهرات ضد دولتی شرکت کرده بودند، تشنج در این شهر افزایش یافته است.

شیعیان در عوامیه از تبعیض توسط حکومت سنی عربستان شکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس فعالان سیاسی و گروه‌های حقوق بشر در عوامیه می‌گویند این ۱۴ مرد، که اکثر آنها بیست و چند ساله هستند، به محض امضای حکم اعدام توسط پادشاه عربستان سعودی اعدام خواهند شد.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر می‌گویند دادگاه این افراد ناعادلانه بوده، اعترافات آنها تحت شکنجه و آزار صورت گرفته و آنها در جلسه دادگاه وکیل مدافع نداشته‌اند. سه نفر از متهمان هنگام ارتکاب جرم هفده ساله بودند.

یکی از این افراد درست قبل از بازداشت از سوی دانشگاه میشیگان غربی پذیرش گرفته بود. این باعث شد که تعدادی زیادی در سراسر جهان از جمله ۱۰ برنده جایزه صلح نوبل و فدراسیون معلمان آمریکا از ملک سلمان پادشاه عربستان بخواهند مانع اعدام این افراد شود.

فعالان شیعه اهل عوامیه می‌گویند تخریب خانه‌ها که اکنون روی می‌دهد با هدف زدودن تاریخچه شیعه شهر و اخراج ساکنان عوامیه صورت می‌گیرد. به گفته آنها خانه‌هایی که تخریب می‌شوند در محوطه یک برج و باروی قدیمی قرار دارند. مردم عوامیه می‌گویند حکومت عربستان سعودی آنها را به صورت دسته جمعی مجازات می‌کند.

در مقابل وزارت دادگستری عربستان در واکنش به اعتراض‌ها به صدور این احکام اعدام با صدور بیانیه بی‌سابقه‌ای روش دادرسی و صدور حکم را تشریح کرده است. در این بیانیه گفته می‌شود که تمامی متهمان درعربستان سعودی از یک دادگاه عادلانه برخوردارند.

سخنگوی وزارت دادگستری گفت این ۱۴ نفر به ارتکاب جرایم تروریستی از جمله قتل غیرنظامیان و مأموران امنیتی محکوم شده‌اند.

این سخنگو افزود حکم اعدام این افراد که توسط یک دادگاه ضد تروریستی صادر شده از سوی یک دادگاه فرجام و دیوان عالی کشور مورد بازبینی قرار گرفته و هر دو مرجع احکام را تأیید کرده‌اند. او تأکید کرد که درعربستان حکم اعدام فقط برای «جرایم بسیار سنگین» صادر می‌شود.

دولت عربستان شبه‌نظامیان مسلح در منطقه عوامیه را «تروریست» قلمداد می‌کند و می‌گوید بخشی از ساختمان‌های قسمت قدیمی شهر به اين دليل تخریب می‌شوند که مهاجمان مسلح از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. دولت می‌گوید در نظر دارد این مناطق را بازسازی کند تا ساختمان‌ها با معیارهای جدید ایمنی انطباق داشته باشند.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی می‌گویند شبه‌نظامیان مسلح با آر پی جی به مأموران پلیس و با مواد منفجره و بمب‌های دست‌ساز به گروه‌های غیرنظامی مسئول تخریب ساختمان‌ها حمله کرده‌اند.

صدور حکم اعدام و خشونت‌های اخیر در عوامیه می‌تواند باعث تشدید خشونت‌های مذهبی در کل منطقه شود.

نزدیک به دو سال پیش اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه، که تظاهرات در عوامیه را رهبری می‌کرد باعث بروز تنش شدید در مناسبات عربستان و ایران شد. این دو کشور در یک جدال قدرت دائمی در سطح منطقه درگیرند و هر یک از آنها در جنگ‌های سوریه، عراق و یمن و در صحنه سیاست لبنان و بحرین از گروه‌های رقیب حمایت می‌کنند.