ورود ارتش بریتانیا به بحران کمبود سوخت در پمپ‌بنزین‌ها

وزیر تجارت بریتانیا می‌گوید نیروهای نظامی کشور برای کمک به حل بحران کمبود سوخت در پمپ‌بنزین‌های کلانشهرها آماده می‌شوند.

در پی هجوم مردم برای خرید سوخت در شهرهای مهم بریتانیا، ۹۰ درصد از پمپ بنزین‌های این کشور در روز دوشنبه پنجم مهرماه خالی شدند.

دلیل این سراسيمگی مردم نگرانی از مختل شدن حمل‌ونقل بسیاری از کالاهای اساسی همزمان با هشدار فروشگاه‌ها و توزیع‌کنندگان بزرگ در مورد کمبود راننده کامیون در بریتانیاست.

کواسی کوارتنگ وزیر بازرگانی، انرژی و راهبرد صنعتی برتانیا اعلام کرده است ۱۵۰ تانکر توزیع سوخت ارتش این کشور برای کمک به توزیع بنزین و گازوئیل در حال آماده‌باش است و اگر نیاز باشد، می‌توان کمک‌های بیشتری از ظرفیت‌های نظامی کشور برای حل این مشکل دریافت کرد.

شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های بزرگ توزیع و عرضه سوخت و مواد غذایی از کمبود حدود ۱۰۰ هزار راننده کامیون در سطح کشور خبر داده‌اند.

دولت بریتانیا می‌گوید پالایشگاه‌های کشور مملو از بنزین و گازوئیل هستند و دلیلی بر نگرانی درباره کمبود سوخت در کشور نیست و وضعیت پیش‌آمده تنها به خاطر کمبود تانکر سوخت‌رسانی به پمپ‌بنزین‌هاست.

از ماه‌ها پیش کشاورزان، شرکت‌های تولید مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها در مورد کمبود شدید راننده کامیون هشدار داده بودند. صاحبنظران معتقدند که یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست چون یکی از نتایج آن ممنوع شدن حرکت آزادانه نیروی کار بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا. د.خ./م.ا.