هيلاری کلينتون خواستار آزادی فوری سه آمريکايی در ايران شد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از مقام های جمهوری اسلامی خواست هر چه زودتر سه آمریکایی بازداشت شده را آزاد کنند.

وزير امور خارجه آمريکا از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست هر چه سريعتر سه گردشگر آمريکايی را که گفته می‌شود توسط نظاميان ايران بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه گردشگر آمريکايی خواستار آن شد که دولت جمهوری اسلامی ایران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کند.

به گفته خانم کلینتون، ايالات متحده آمريکا تا کنون از کانال‌های رسمی در جريان بازداشت اين افراد توسط نيروهای ايرانی قرار نگرفته است.

گفته می‌شود، دو مرد و يک زن آمريکايی در جريان کوهنوردی به طور ناخواسته وارد قلمرو ايران شده و بر اساس اعلام رسانه‌های ايرانی توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

در اين ميان سخنگوی وزارت امور خارجه سوئيس روز يکشنبه اعلام کرد، ديپلمات‌های اين کشور در تهران در تلاش هستند، تا از سرنوشت اين سه گردشگر آمريکايی کسب اطلاع کنند.

تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی پيشتر اعلام کرده بود، سه گردشگر آمريکايی به اتهام عبور غير قانونی از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ايران بازداشت شده اند.

نخستين بار شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت کشور ايران خبر داده بود که سه کوهنورد آمريکايی روز جمعه از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده اند.

حکومت خودمختار کردستان عراق می گويد، اين سه کوهنورد آمريکايی روز سه شنبه در مسير ترکيه از مرز زاخو وارد خاک عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق عزيمت کردند.

اين گزارش می افزايد: اين سه نفر در همان روز با کرايه کردن يک تاکسی به شهر «احمد عوا» رفتند.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته است: اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

نفر چهارم عضو اين گروه آمريکايی به دليل بيماری نتوانست آنها را همراهی کند و در شهر سليمانيه در ۲۶۰ کيلومتری شمال شرقی بغداد اقامت کرد.