کالین پاول: آمریکا و اسرائیل در آینده نزدیک به ایران حمله نمی‌کنند

تنها یک روز پس از آنکه یک مقام نظامی ایرانی از در پیش بودن «جنگی احتمالی» سخن گفته بود،‌ کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا، گفته است که نه ایالات متحده و نه اسرائیل در آینده نزدیک به ایران حمله نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه گفت که به اعتقاد وی آمریکا یا اسرائیل در آینده نزدیک به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستیابی به فناوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تا کنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است که به فعالیت‌های حساس اتمی خود که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، پایان دهد، با این حال جمهوری اسلامی با سرپیچی از این خواسته، فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است.

در مقابل ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بارها تأکید کرده‌اند که اگرچه از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از این برنامه حمایت می‌کنند، اما حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.

در همین راستا دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اوایل مرداد ماه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که ارتش آمریکا در صورت نیاز طرحی را برای حمله احتمالی به ایران آماده کرده است.

این اظهارات با واکنش وسیعی در میان مقام‌های ایرانی روبه‌رو شد و در تازه‌ترین اظهار نظر روز شنبه غلامعلی رشید، جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با توصیف شرایط کنونی کشور به عنوان «شرایط تهدید» پیش‌بینی کرده است که ایران «در آستانه یک جنگ احتمالی در آینده» قرار دارد.

از سوی دیگر هر چند ژنرال کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، که مدتی نیز ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا را عهده‌دار بود، حمله آمریکا و اسرائیل به ایران در آینده نزدیک را منتفی دانسته،‌ ولی در عین حال کارآیی تحریم‌ها برای حل مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی را نیز زیر سؤال برده است.

وی که روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا شرکت کرده بود، در این باره گفته است که ممکن است تحریم‌های بین‌المللی «هرگز» نتواند ایران را وادار سازد که از برنامه هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند.

آقای پاول همچنین اضافه کرده است که ممکن است ایالات متحده مجبور به پذیرش ایران هسته‌ای شده و در عوض تلاش کند از ساخت بمب هسته‌ای و استفاده از آن توسط جمهوری اسلامی جلوگیری کند.