سخنگوی قوه قضائیه: دفتر حزب اعتماد ملی رفع پلمب نشده است

تنها یک روز پس از آن که رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، از رفع پلمب دفتر این حزب خبر داده بود، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهموری اسلامی، روز دوشنبه خبر رفع پلمب دفتر حزب اعتماد ملی را تکذیب کرده است.

وی که در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت،‌ در این باره گفته است: «بر اساس پیگیری‌هایی که از دادستانی تهران داشتم دفتر حزب اعتماد ملی رفع پلمب نشده، البته ممکن است دادخواستی برای در اختیار قرار دادن ملک از سوی مالک ارائه شده باشد؛ اما این به معنای رفع پلمب دفتر حزب اعتماد ملی نیست.»

این در حالی است، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، روز یکشنبه با اعلام این که دفتر این حزب رفع پلمب شده، گفته بود: «به ما گفته شده که حزب می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.»

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اواسط شهریور ماه سال گذشته با حکم دادستانی تهران دفتر حزب اعتماد ملی و نیز دفتر مهدی کروبی، دبیر کل این حزب را مهر و موم کرده بودند.

همچنین چند تن از اعضا و فعالان این حزب از جمله محمد داوری، سردبیر وب‌سایت اعتماد ملی، نیز بازداشت شده و روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب اعتماد ملی، هم توقیف شده بود.

«دادگاه سه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران به تعویق افتاد»

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت سه آمریکایی بازداشت شده در ایران هم از به تعویق افتادن زمان برگزاری دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌های این سه تن خبر داده است.

حدود ۱۵ ماه پیش مرزبانان ایرانی یک زن آمریکایی به نام سارا شورد را به همراه نامزدش شین باوئر و دوست دیگرشان جاش فتال در مناطق مرزی ایران و عراق بازداشت کردند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این سه شهروند آمریکایی را به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند، با این همه حدود یک ماه پیش و پس از میانجی‌گری عمان، سارا شورد با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

چندی پیش مسعود شفیعی، وکیل آمریکاییان بازداشتی در ایران، اعلام کرده بود، موکلانش در روز پانزدهم آبان ماه محاکمه خواهند شد، خبری که از سوی مقام‌های ایرانی نیز تائید شده بود.

با این حال سخنگوی قوه قضائیه در اظهارات تازه خود در این باره گفته است: «برای رسیدگی به پرونده دو نفر دیگر تعیین وقت شده بود؛ اما اشکالی که از طرف خود قوه قضائیه وارد شد، این بود که آیا تبعه آزاد شده را احضار کرده‌اند یا خیر، که ظاهراً در مورد این شخص احضار صورت نگرفته بود. امروز شنیدم که گفته شده، وقت دادگاه به تاخیر افتاده است که در این صورت باید تبعه آزاد شده نیز احضار شود و هر سه محاکمه شوند تا نتیجه آن مشخص شود.»

پیشتر مادرشین باوئر، یکی از دو آمریکایی زندانی در ایران، در باره محاکمه آنها گفته بود: «نمی‌توانید تصور کنید که با چه اضطرابی در انتظار این محاکمه هستیم. این که اصولاً چنین محاکمه‌ای برگزار می‌شود، مضحک است، چون که این بچه‌ها جرمی مرتکب نشده‌اند، اما برگزاری این دادگاه دست کم نشان دهنده تحرکی در این ماجرا است.»

پرونده دو شهروند بازداشت شده آلمانی هنوز به دادگاه ارسال نشده است

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با باره آخرین وضعیت دو شهروند بازداشت شده آلمانی در تبریز هم گفته است: «این دو تبعه همچنان در بازداشت به سر می‌برند و پرونده‌شان به دادگاه ارسال نشده است. دبیر سفارت آلمان با آنها ملاقات کرده و پولی هم به آنها داده.»

محسنی‌اژه‌ای همچنین افزوده است: «این افراد نسبت به محل بازداشت و نحوه تحقیق اظهار رضایت کردند و به کتمان این مطلب که خبرنگار نبوده‌اند، اذعان داشتند. از سوی دیگر تقاضای بخشش دارند و از سفارت نیز می‌خواستند که تلاش خود را برای آزادی آنها انجام دهد.»

در اواخر مهر ماه سال جاری شهروند آلمانی در حالی که در تبریز سرگرم انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی‌آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار بودند، بازداشت شده بودند.

همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که هوتن کیان، وکیل مدافع و سجاد قادرزاده به همراه این دو شهروند آلمانی بازداشت شده بودند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران هم در این باره گفته است: «وکیلی هم که به عنوان واسطه این افراد بوده در بازداشت به سر می‌برد و تخلفات او روشن شده است، از جمله اینکه از سه شناسنامه اصلی، جعلی و المثنی به صورت هم‌عرض استفاده می‌کرد. از آنجا که موضوع مرتبط با برخی جریانات ضد انقلاب خارج از کشور است، پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی به سر می‌برد.»