بیگدلی: نشریه بهار زنجان در چارچوب اخلاق عمل می‌کرد

رحمت‌الله بیگدلی (راست).عکس از سحام‌نیوز

به دنبال لغو مجوز انتشار هفته نامه ترکی-فارسی بهار زنجان در روز دوشنبه (۵ مهر) توسط هيات نظارت بر مطبوعات ۳۰ نماينده مجلس در نامه‌ای خواستار انتشار دوباره اين هفته نامه شده‌اند.

محمدعلی رامين معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و دبير هيات نظارت بر مطبوعات ايران علت لغو مجوز انتشار هفته نامه بهار زنجان را توهين به مقامات و انتشار مطالب خلاف عفت عمومی اعلام کرده بود.

با این حال حجت الاسلام رحمت الله بيگدلی مدير مسئول اين هفته نامه در گفتگو با «راديو فردا» می‌گويد که اين هفته نامه در مدت فعاليت خود هميشه در چارچوب اخلاق و قوانين مطبوعات عمل کرده است.

وی می‌گويد که ۳۰ نماينده مجلس با سلايق مختلف، هم از طيف اصولگرا و هم اصلاح‌طلب طی نامه‌ای خواستار احيای فعاليت اين نشريه شده است.

به گفته وی، مداح مشهور تهران آقای منصور ارضی در بياناتی توام با «فحش» آقای اسفنديار رحيم مشاعی را مورد حمله قرار داده بود و اين هفته نامه طی گزارشی انتقادی تحت عنوان «فحاشی مداحان» نوشته بود که «کسانی که زمانی در مورد هاشمی رفسنجانی، کروبی، موسوی و خاتمی فحاشی می‌کردند، امروز با کمترين اختلافی همان فحش‌ها را متوجه احمدی‌نژاد و مشايی کرده است.»

به گفته مدير مسئول هفته نامه بهار زنجان، اين گزارش ادبيات فحاشی را محکوم کرده و در متن گزارش فحش آقای ارضی را عينا نوشته بود که به همين خاطر مورد غضب هيات نظارت بر مطبوعات قرار گرفته و اين ايراد را وارد کرده‌اند که اين نشريه با درج مطالب خلاف عفت عمومی، قانون مطبوعات را زير پا گذاشته است.

هفته نامه بهار زنجان يکی از هفته نامه‌های استان زنجان است که رويکردی اصلاح‌طلبانه دارد و فعاليت‌هايی نيز در عرصه فرهنگی زنجان دارد و از جمله می‌توان به برگزاری همايش حکيم هيدجی فيلسوف آذری در سال ۸۲ اشاره نمود.

حاج منصور ارضی، مداح معروف در مراسم احيايی که در مسجد ارک تهران برگزار شده بود، با اشاره به سخنان مشايی در مورد مکتب اسلام و مکتب ايران ‌اظهار داشته بود: «اين آقايی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است.»

وی در ادامه افزود : «اين موجود در دولت عين ... است و بايد فکری به حالش کرد.»

به گزارش تابناک، اين مداح مشهور همچنين به ذکر يک حکايت پرداخته و گفته است: «يک روز يک فرد ضد اسلام به يکی از عاقد‌ها که در حال خواندن خطبه عقد بود گفت: با چهارتا کلمه مانند "انکحت" و زوجت"دو نفر به هم محرم می‌شوند؟ اينها همه حرف است و حرف هم که اثر ندارد. فرد عاقد رو به آن شخص کرد و زبان به فحاشی باز کرد که ای مادر فلان و خواهر فلان.»

آقای بيگدلی در دفاع از گزارش اين هفته نامه می‌گويد که، منطق گزارش نشريه بهار زنجان انتقاد از فحاشی بود و بس. اما مقامات انگشت بر اين نکته گذاشته‌اند که درج عين «فحش» آقای ارضی توهين به مسئولان بوده است.

هفته‌نامه بهار زنجان به ‌دليل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی و توهين به‌مقامات کشور، مشمول بندهای ۲ و ۸ ماده ۶ تشخيص داده شده و به‌دليل اصرار بر تخلفات به‌استناد تبصره ۲ ماده ۶ و تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات، لغو مجوز شده است.

آقای بيگدلی که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است بر اين باور است که فعاليت هفته نامه بهار زنجان تاثير زيادی بر پربار کردن فضای معنوی و فرهنگی استان زنجان و حتی سطح کشور داشته است.

به گفته وی، اين نشريه در زمينه معرفی مشاهيری مانند مولانا جلال الدين بلخی، شهريار، محمد فضولی، نظامی و مشاهير ديگر فعاليت داشته و برای معرفی حکيم هيدجی کنگره‌ای برگزار کرده است.