ائتلاف ملی بزرگ افغانستان: کشف هزاران شناسنامه جعلی در ارتباط با انتخابات

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات پارلمانی در افغانستان، ائتلافی از احزابِ این کشور اعلام کرد ده‌ها هزار سند مربوط به انتخابات، از جمله بیش از ۱۰ هزار شناسنامه جعلی، را جمع‌آوری کرده است که «شفافیت انتخابات را با پرسش روبه‌رو می‌کند».

نشست خبری «ائتلاف ملی بزرگ افغانستان» روز شنبه دهم شهریور در کابل برگزار شد و مقام‌های این ائتلاف ضمن نشان دادن اسنادی گفتند که شواهد حاکی از آمادگی برای «تقلب گسترده» در انتخابات آتی است.

در این نشست خبری همچنین ادعا شد که در بین اسناد جمع‌آوری‌شده «بیش از ۱۰ هزار شناسنامه جعلی» نیز یافت شده است.

فضل الرحمان اوریا، سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان، به رادیو اروپای آزاد گفت: در جریان این نشست خبری خود «اقدامات پر از تقلب کمیسیون [انتخابات] و حکومت را افشا کردیم؛ ما حدود یکصد هزار اسناد را جمع‌آوری کرده‌ایم».

در نشست خبری کابل شمار زیادی شناسنامه، برچسب‌ها و اوراق هویت و همچنین برگه‌های رأی به خبرنگاران نشان داده شد.

آقای اوریا دولت اشرف غنی را به فراهم کردن زمینه «برای تقلب در انتخابات» متهم کرد و گفت که حکومت «می‌خواهد نامزدان مورد پسندش را در انتخابات وُلِسی جَرگه پیروز کند».

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، موسوم به وُلِسی جَرگه، قرار است ۲۸ مهرماه امسال برگزار شود.

مسئولان ستاد انتخابات افغانستان اظهارات مطرح‌شده در نشست خبری روز شنبه را رد کرده‌اند.

حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد عنوان کرد دستیابی ائتلاف ملی به این تعداد شناسنامه و برچسب هویتی سوال‌برانگیز است.

آقای هاشمی همچنین از نهادهای اطلاعاتی افغانستان خواست که به این موضوع رسیدگی کنند.

پیش از این نیز افراد و گروه‌های سیاسی در افغانستان نسبت به وقوع تقلب در انتخابات آتی مجلس نمایندگان هشدار داده و اتهام‌هایی علیه مسئولان انتخاباتی مطرح کرده‌اند. کمیسیون مستقل انتخابات این اتهام‌ها را رد کرده است.

مجلس نمایندگان افغانستان، موسوم به وُلِسی جَرگه، دارای ۲۵۰ کرسی است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و بخش افغان رادیو اروپای آزاد / ج/س.ن