ماریانو راخوی از مقام نخست وزیری اسپانیا برکنار شد

پس از چند روز تنش سیاسی در اسپانیا، پارلمان این کشور سرانجام روز جمعه ۱۱ خرداد به ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور، رأی عدم اعتماد داد و پدرو سانچز را به عنوان جانشین او برگزید.

ماریانو راخوی، رهبر حزب محافظه‌کار «مردم»، از دسامبر ۲۰۱۱ نخست وزیری اسپانیا را برعهده داشت اما چند روز پیش و با محکوم شدن قضایی شماری از مقام‌های این حزب در یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد سازمان‌یافته، محبوبیت این حزب به شدت تنزل کرد و رهبر حزب اپوزیسیون خواستار کناره‌گیری دولت شد.

جلسه بررسی رأی اعتماد به پدرو سانچز، رهبر حزب «کارگران سوسیالیست» که بزرگ‌ترین اپوزیسیون اسپانیا محسوب می‌شد، احتمالاً فردا (شنبه) برگزار می‌شود و پس از سوگند در حضور پادشاه اسپانیا، او احتمالاً ظرف چند روز اعضای کابینه‌اش را معرفی خواهد کرد.

پارلمان اسپانیا برای پرهیز از پدید آمدن خلأ قدرت در کشور، تنها به این شرط با برگزاری استیضاح موافقت کرده بود که رأی‌گیری، همزمان به دو موضوع بررسی صلاحیت ماریانو راخوی و جانشین احتمالی او اختصاص یابد.

در طول چهار دهه‌ای که از مرگ ژنرال فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا می‌گذرد، نخستین بار است که کنار رفتن یک نخست‌وزیر در این کشور از طریق رأی عدم اعتماد پارلمان صورت گرفته است.

از ۳۵۰ عضو پارلمان که روز جمعه در جلسه پارلمان اسپانیا حضور داشتند ۱۸۰ نماینده به استیضاح رأی موافق، ۱۶۹ نفر رأی مخالف و یک نماینده رأی ممتنع دادند. پس از اعلام آرا، ماریانو راخوی به سوی پدرو سانچز رفت و به او تبریک گفت.

در بین ۱۹ کشور حوزه یورو، اسپانیا چهارمین قدرت اقتصادی به شمار می‌رود و آقای سانچز و همچنین حزب سوسیال‌دموکرات او از باقی ماندن در اتحادیه اروپا و همچنین در حوزه یورو بشدت حمایت می‌کنند.

همزمان با مشخص شدن نخست‌وزیر پدرو سانچز، بازار سهام مادرید نیز یک و شش‌دهم درصد افزایش یافت.

پدرو سانچز، ۴۶ ساله و استاد سابق اقتصاد در دانشگاه، دو سال پیش در پی شکست در برابر ماریانو راخوی در انتخابات سراسری، از دبیرکلی حزبش کنار گذاشته شد اما سال گذشته او بار دیگر به این مقام بازگشت.

چگونگی ائتلاف‌های احتمالی در دولت جدید و همچنین نظر آقای سانچز درباره برگزاری «انتخابات زودهنگام»، که خواسته برخی از احزاب است، هنوز روشن نیست.

پدرو سانچز هفتمین نخست‌وزیر اسپانیا در دوران پس از فرانکو خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ ج./م.ا.