نفتکش آمریکایی توقیف‌شده توسط ایران به سمت آب‌های بین‌المللی «در حرکت است»

«ادونتیج سوئیت» توسط شرکت آمریکایی شورون اجاره شده بود

داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد کشتی «ادونتیج سوییت» که در اجاره شرکت آمریکایی شورون بود و بیش از یک سال پیش توسط جمهوری اسلامی ایران توقیف شده بود، به سمت آب‌های بین‌المللی در حرکت است.

این خبر روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه ساعاتی پس از آن منتشر شد که دادگاهی در ایران، دولت و مقامات ایالات متحده را به‌دلیل تحریم‌ها و آنچه خسارات وارد شده به «گروهی از بازماندگان و نیز بیماران پروانه‌ای» خواند، به پرداخت ۶.۸ میلیارد دلار محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد به نظر می‌رسد که حرکت کشتی توقیف‌شده با خاتمه‌ این پرونده قضایی همزمان شده است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت پارسال نفتکش «ادونتیج سوئیت» را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده، توقیف کرد.

بیشتر در این باره: ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد

«ادونتیج سوئیت» توسط شرکت آمریکایی شورون اجاره شده بود و با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود که از سوی ایران توقیف شد.

اسفند پارسال به بهانه آن‌که تحریم‌های کشورهای غربی به و بویژه آمریکا منجر به جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای شده و صدمات شدید جسمانی و روحی بر بیماران و خانواده‌های آن‌ها وارد شده، در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران شکایتی طرح شد.

این دادگاه در نهایت دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی «ادونتیج سوئیت» را در خلیج فارس صادر کرد.

بیشتر در این باره: دادگاهی در ایران حکم به توقیف «محموله نفتی آمریکایی» به ارزش «۵۰ میلیون دلار» داد

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، پس از صدور این حکم گزارش داد که ایران حدود ۵۰ میلیون دلار نفت خام را از نفتکش «ادونتیج سوئیت» تخلیه خواهد کرد.

در این گزارش مشخص نشده بود آیا نفت این تانکر توسط ایران برای پرداخت غرامت به بیماران پروانه‌ای استفاده خواهد شد یا خیر.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز پنجشنبه گزارش داد که دادگاهی در ایران در این پرونده به رأی نهایی رسیده و دولت و مقامات ایالات متحده را به پرداخت ۶.۸ میلیارد دلار به‌دلیل تحریم ها محکوم کرده است.

شرکت شورون یا مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه ابراز نظر نکرده‌اند و معلوم نیست آیا این کشتی اساساً آزاد شده است یا خیر.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ب/ک.ر