پلیس پیکر بی‌جان عامل تیراندازی مرگبار ایالت مِین را پیدا کرد

مقام‌های ایالت مِین آمریکا روز شنبه ۶ آبان اعلام کردند پیکر بی‌جان یک سرباز ذخیره ارتش که چهارشنبه هفته گذشته با تیراندازی در دو مکان در شهر لوئیستون، باعث کشته شدن ۱۸ نفر و زخمی شدن ۱۶ تن دیگر شد، در یک کارخانه بازیافت کشف شده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد رابرت ر. کارد ۴۰ ساله با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده است و پیکر او جمعه شب در حدود یک و نیم کیلومتری محلی که پلیس اتومبیل او را یافته بود، پیدا شد.

کمیسر امنیت عمومی ایالت مین گفت که یک عضو نیروی ویژه پلیس او را در یک یدک‌کش با درِ قفل‌نشده در محوطه پارکینگ کارخانه بازیافت، که زمانی در آن کار می‌کرد، پیدا کرده است.

بیشتر در این باره: تیراندازی در ایالت مِین دست‌کم ۱۸ کشته و ۱۳ مجروح بر جای گذاشت

او گفت نیروهای پلیس دو بار این کارخانه را بازرسی کرده بودند، اما پارکینگ اضافی را که در آن حدود ۶۰ یدک‌کش پر از پلاستیک و فلزات اسقاطی در آن پارک شده بود، نادیده گرفته بودند.

پیکر رابرت ر. کارد در حالی کشف شد که همان لباس قهوه‌ای رنگ را به تن داشت که در شب حادثه پوشیده بود.

مقام‌ها می‌گویند یک تفنگ بزرگ را در اتومبیل رها شده و دو اسلحه گرم دیگر را روی بدن بی‌جانش پیدا کرده‌اند.

مدل و نوع اسلحه‌ها اعلام نشده اما این مسئله تأیید شده که او همه آنها را به شکل قانونی تهیه کرده بود.

مقام‌های پلیس هنوز انگیزه احتمالی این تیرانداز را اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌اند در حال بررسی تلفن همراه او و سرنخ‌های دیگر هستند.

کمیسر امنیت عمومی ایالت مین احتمال «مشکل روانی» را مطرح کرده و گفته است او دچار بدبینی بود و «حس می‌کرد دیگران درباره او حرف می‌زدند» و شاید به همین دلیل به سراغ دو محل خاص برای تیراندازی رفته است.

این سرباز سابق شامگاه ۴ آبان ابتدا در یک باشگاه بولینگ در شهر لوئیستون اقدام به تیراندازی کرد و سپس چند کیلومتر آن‌سوتر در یک رستوران عده‌ای را از پا درآورد. مسئولان می‌گویند وضعیت جسمانی سه تن از مجروحان وخیم است.

بیانیه پلیس ایالت مین بعد از حادثه تأیید می‌کرد آقای کارد که محل خدمت او پایگاه نظامی ساکو در ایالت مین بود چند ماه پیش پرسنل گارد ملی در این پایگاه را با اسلحه تهدید کرده بود و «در تابستان ۲۰۲۳ مدتی در یک مرکز روان درمانی بستری بود.»

شهر لوئیستون با حدود ۳۸ هزار جمعیت از مراکز سابق صنایع نساجی آمریکا است و در ۵۵ کیلومتری شمال پورتلند، شهر اصلی ایالت مین، قرار دارد.

قوانین کنترل مالکیت و حمل اسلحه در ایالت مین که منطقه‌ای عمدتا روستایی است و در جوار مرز با کانادا قرار دارد بسیار سهل‌گیرانه است. در این ایالت خرید و حمل اسلحه مستلزم جواز نیست و برخلاف بسیاری از ایالت‌های دیگر مقرراتی برای جلوگیری از فروش اسلحه به افرادی که «خطرناک» محسوب می شوند وجود ندارد.

این رخداد مرگبارترین حادثه تیراندازی در ایالات متحده دست‌کم از ماه مه ۲۰۲۲ به این سو است، زمانی که یک مرد مسلح در یک مدرسه ابتدایی در ایالت تگزاس تیراندازی کرد و ۱۹ کودک و دو معلم را کشت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا