هلال احمر توضیح داد: تنها یک میلیون دُز واکسن به کشور رسید

جمعیت هلال‌ احمر ایران روز پنج‌شنبه، ۲۷ خرداد، از ورود دو میلیون دُز واکسن کرونا به کشور خبر داد، اما ساعتی بعد توضیح داد که تنها نیمی از این محموله به کشور رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، توضیح داد: «آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر دو میلیون دُز است، اما به دلیل محدودیت‌های پروازی صبح امروز فقط یک میلیون دُز آن به دست‌مان رسید و مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبداء به ایران خواهد رسید.»

او با بیان این که این محموله با «تلاش» این سازمان وارد و به وزارت بهداشت تحویل داده شده، درباره نام این واکسن و کشور صادرکننده توضیحاتی ارائه نداد.

در همین حال بانک مرکزی ورود این محموله را نتیجه «پیگیری بانک مرکزی در دور زدن تحریم‌ها» عنوان و اعلام کرده که این بانک برای پرداخت وجه هر مقدار واکسن مورد نیاز آمادگی دارد.

در این میان اما مهرداد جمال اَروَنَقی، معاون فنی گمرک ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته که روز پنج‌شنبه محموله‌ای حاوی یک میلیون دز واکسن خارجی وارد و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

به گفته آقای جمال ارونقی، از نیمه بهمن تا ۲۷ خرداد، شش میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

همزمان با بحران کمبود واکسن به ویژه برای تزریق دُز دوم، برخی رسانه‌ها از تزریق خارج از نوبت واکسن خبر می‌دهند.

در گزارشی که تجارت‌نیوز روز سه‌شنبه، ۲۵ منتشر کرد آمده بود که برخی از مدیران شرکت‌های تجهیزات پزشکی از کارکنان خود یک و نیم میلیون تومان بابت دو دُز واکسن دریافت کرده و تاکنون دُز اول را هم تزریق کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته واکسیناسیون سه هزار کارمند صدا و سیما و اختصاص یک میلیون دز واکسن برای واکسیناسیون عوامل انتخابات در ستاد کرونا هم نشان می‌دهد که واکسیناسیون شهروندان بر اساس اولویت‌های از پیش‌تعیین‌شده انجام نمی‌شود و بسیاری از سالمندان و بیماران با وجود دریافت دز اول واکسن، با مشکل نبود واکسن برای دز دوم مواجه شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۷۸ هزار و ۶۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۲ دُز رسیده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است.