قائم مقام وزیر ارشاد: در اعتراضات سال گذشته «هزار هنرمند» بی‌قانونی کردند

محمد هاشمی، قائم مقام وزیر ارشاد، گفته که «هزار هنرمند» با اعتراضات اخیر همراه بوده و «۳۰۰ هنرمند» به این وزارتخانه توجهی نداشتند

محمد هاشمی گفته که در «اتفاقات تلخ سال گذشته» از میان تمام هنرمندان کشور «یک هزار» هنرمند «بی‌قانونی» کرده و «با بی مهری و نامروتی با امنیت کشور بازی کرده‌اند».

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه گفته که حجاب «خط قرمز» است و در این زمینه با کسی «تعارف» نداریم.

به گفته او، در میان هنرمندان معرض، «۳۰۰ هنرمند» به توصیه و تهدیدهای وزارت ارشاد اسلامی توجهی نداشتند.

آقای هاشمی در ادامه افزود که وزارت ارشاد بر أساس «اهرم‌های قانونی» خود محرومیت‌های مختلفی را بر این هنرمندان اعمال کرده و بر همین أساس «بازیگران یا هنرمندانی هستند که در عرصه‌های مختلف اجازه فعالیت ندارند».

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آن‌ها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند که برای برخی از این بازیگران پرونده قضایی تشکیل شد.

در یکی از آخرین موارد، روز سه‌شنبه اعلام شد که افسانه بایگان به حبس تعزیری و مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان «بیماری روحیِ شخصیت ضد خانواده» محکوم شد.

قائم مقام وزیر ارشاد در ادامه اظهارات خود گفته که «یکی از پلتفرم‌ها که درخواست برنامه مشترکی با یکی از بازیگران خانم کشف حجاب‌کرده داشت، جلوی آن را گرفتیم. اعلام کردیم که این خانم بازیگر به خاطر تخلف آشکاری که انجام داده فعلا اجازه فعالیت ندارند.»

فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام، کتایون ریاحی، باران کوثری، گلاب آدینه، آزاده صمدی، لیلا بلوکات و تعداد دیگری از زنان بازیگر در ماه‌های اخیر با حجاب اختیاری در مراسم مختلف شرکت کرده‌اند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از همان زمان، برخورد با این هنرمندان را آغاز کرده و تعدادی از آن‌ها احضار و بازداشت شدند و تعداد بیشتری ممنوع‌الخروج و ممنوع الکار شدند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/پ.م/ک.ر