وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره وضعیت زندانی استرالیایی را «جوسازی» خواند

کایلی مور گیلبرت و عباس موسوی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه هفتم دی گزارش رسانه‌های استرالیایی در مورد وضعیت کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر زندانی در اوین را «جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی» خواند.

عباس موسوی گفته است: کایلی مور گیلبرت «به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و جمهوری اسلامی تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «تجربه نشان داده است جمهوری اسلامی ایران تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود و این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضائی دارد، دوره محکومیت خود را با برخورداری از همه حقوق قانونی طی می‌کند.»

عباس موسوی در ادامه این بیانیه خود به وضعیت نگار قدسی کنی در زندان‌های استرالیا اشاره کرده است.

نگار قدس‌کنی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در استرالیا بازداشت شده بود به آمریکا تحویل داده شده بود. خانم قدس‌کنی روز دوم مهر به ۲۷ زندان محکوم شده بود و اما قاضی دادگاه مدت زمانی را که خانم قدس‌کنی در بازداشت بوده را جزء محکومیتش به حساب آورد.

بیشتر در این باره: تهدید دوباره شهروند استرالیا به اعتصاب غذا در زندان اوین

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص آغاز اعتصاب غذای کایلی مور گیلبرت در زندان اوین منتشر شده است.

همچنین پنج‌شنبه، پنجم دی‌ماه، سازمان حقوق بشر ایران نامه‌ای از خانم مور گیلبرت را بازنشر کرد که او «قاچاقی» از زندان اوین خارج کرده و به دست نخست وزیر استرالیا رسیده است.

اصل این نامه در اوایل تابستان ۲۰۱۹ نوشته شده،‌ اما کایلی مور گیلبرت بخشی را به عنوان بعدالتحریر در ماه جاری میلادی، دسامبر، به آن افزوده است.

در این نامه، خانم مور گیلبرت می‌گوید که در تابستان سال ۲۰۱۸ پس از آن که «یک استاد دانشگاه ایرانی او را به عنوان عنصر مشکوک به سپاه معرفی کرده» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

این استاد دانشگاه هنگام بازداشت در فرودگاه در حال بازگشت به کشورش استرالیا بوده است.

او در ادامه نامه همچنین با تاکید بر «نقض جدی حقوق بشری و قانونی» ‌خود می‌گوید که قربانی «شکنجه روانی و حبس انفرادی» ‌بوده است.

کایلی مور گیلبرت در ادامه اطلاعات سپاه را متهم می‌کند که «مرا گروگان گرفته‌اند تا همسرم را که اقامت دائم استرالیا را دارد به اینجا و به زندان بکشانند».

رادیوفردا هنوز اطلاعاتی از «همسر» این استاد دانشگاه که به گفته او «قرار است به‌زودی شهروندی استرالیا را بگیرد» در دست ندارد.

روزنامه بریتانیایی گاردین خبر داده است که روز سه‌شنبه هفته جاری اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، به نامه مور گیلبرت واکنش نشان داده و گفته است: «داریم هر کاری از دست‌مان برمی‌آید می‌کنیم تا او را به خانه برگردانیم.»

هشت دانشگاه برتر استرالیا مهرماه گذشته اعلام کردند که سفر کادر علمی و دانشجویان خود را به ایران معلق کرده‌اند.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا