بازداشت یک مرد افغان به اتهام توطئه برای «حمله تروریستی» در روز انتخابات آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید علیه یک شهروند افغانستان به اتهام توطئه برای انجام «حمله تروریستی» از طرف گروه داعش در روز انتخابات ریاست جمهوری کیفرخواست صادر کرده است.

این بیانیه که غروب سه‌شنبه ۱۷ مهر منتشر شد، خبر داده که نصیر احمد توحیدی، ۲۷ ساله و ساکن اکلاهما سیتی، پس از بازداشت اعتراف کرده که در حال تدارک حمله به تعداد پرشماری از مردم در یک نقطه نامشخص بوده است.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا افزود توحیدی و همدست او که به دلیل خردسال بودن نامش اعلام نمی‌شود، پیش‌بینی می‌کردند که در این حمله «شهید» خواهند شد.

براساس اطلاعات مندرج در بیانیه، این شهروند افغانستان در سال ۲۰۲۱ و با یک رویداد مهاجرتی ویژه به آمریکا آمده و در انتظار تعیین تکلیف روند مهاجرت بوده است.

او توانسته بود دو تفنگ نیمه اتوماتیک کلاشنیکوف و فشنگ تهیه کند و همزمان با شروع روند فروش خانه و سایر دارایی‌هایش در تدارک بازگرداندن اعضای خانواده خود به افغانستان بود.

بیشتر در این باره: سنتکام: داعش در نیمه نخست ۲۰۲۴ دو برابر پارسال عملیات تروریستی انجام داد

بازداشت این شهروند افغانستان در حالی روی می‌دهد که احتمال وقوع حملات تروریستی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای دولت آمریکا به یک نگرانی جدی بدل شده است.

دادستانی آمریکا در کیفرخواست علیه نصیر احمد توحیدی می‌گوید که بررسی حافظه تلفن همراه متهم توسط اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که او با فردی که تصور می‌کرد وابسته به داعش است و در زمینه «عضوگیری و آموزش» اعضای این گروه فعالیت می‌کند، تماس برقرار کرده بود.

ویدئویی نیز از متهم کشف شده که او را در حال خواندن متنی در مورد «پاداش‌های شهادت در آن دنیا» برای دو کودک نشان می‌دهد.

دادستانی می‌گوید که متهم تبلیغات گروه داعش را در «آی کلود» و حساب کاربری گوگل خود بایگانی کرده بود، عضو یک کانال تلگرامی طرفدار داعش بود و به یک خیریه که برای این گروه پول جمع‌آوری می‌کند اعانه داده بود.

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، گفت: «متهم که تحت تأثیر داعش بوده به توطئه برای انجام حمله‌ای خشونت‌آمیز در روز انتخابات متهم شده است.»

در کیفرخواست دادستانی مشخص نشده که نهادهای انتظامی چگونه به این شهروند افغانستان مظنون شده‌اند.

فقط خاطر نشان شده که یک خبرچین افی‌بی‌آی به بهانه خرید وسایلی که او به حراج گذاشته بود با متهم ارتباط می‌گیرد و از قرار معلوم به او دو تفنگ کلاشینکوف می‌فروشد.

به محض خرید اسلحه و مهمات متهم و همدستش در نقطه ای در غرب ناحیه اکلاهما بازداشت می‌شوند.

نصیر احمد توحیدی در یک طرح ویژه روادید آمریکا را دریافت کرده بود که هدفش تسهیل مهاجرت آن دسته از شهروندان افغانستان بود که به نیروهای آمریکایی کمک کرده بودند.