برکناری دیپلمات‌ها توسط طالبان؛ بریتانیا گفت سفارت افغانستان بسته می‌شود

سفارت افغانستان در لندن

در پی دستور طالبان مبنی بر برکناری دیپلمات‌های سفارت افغانستان در لندن، بریتانیا اعلام کرد این سفارتخانه بسته می‌شود.

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد از آنجا که حکومت طالبان کارکنان سفارت افغانستان در لندن را برکنار کرده است، این سفارتخانه تعطیل می‌شود.

در همین حال سفیر افغانستان در لندن که پیش از طالبان به این سمت منصوب شده است بسته شدن این سفارت را به دلیل «درخواست رسمی کشور میزبان» عنوان کرده است.

زلمی رسول روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این تصمیم به اساس لزوم‌دید مقامات کشور میزبان اتخاذ گردیده» و سفارت از روز ۲۷ سپتامبر (ششم مهرماه) به طور رسمی بسته خواهد شد.

آقای رسول و همچنین وزارت خارجه بریتانیا اشاره‌ای به وضعیت و آینده کارکنان سفارت پس از ششم مهر نکرده‌اند؛ با این حال یک منبع آگاه در این سفارت به رادیو اروپای آزاد گفت که دولت بریتانیا به این کارکنان ۹۰ روز مهلت داده است که یا این کشور را ترک کنند یا درخواست پناهندگی بدهند.

به گفته این منبع، وزارت خارجه بریتانیا گفته است ساختمان سفارت را به طالبان تحویل نخواهد داد و لندن تا برقراری حکومتی در افغانستان که آن را به رسمیت بشناسد به هیچ نمایندگی سیاسی افغانستان اجازه فعالیت نمی‌دهد.

برکناری دیپلمات‌های افغانستان پس از آن صورت گرفت که آنها خواسته حکومت طالبان برای تعامل و گزارش‌دهی به وزارت خارجه این حکومت را رد کردند.

در خبری دیگر، سفارت افغانستان در نروژ نیز اعلام کرد که به دلایل مشابه فعالیت‌های خود را از روز ۲۲ شهریور متوقف خواهد کرد.

این سفارت شامگاه دوشنبه ۱۹ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم حکولت طالبان مبنی بر بی‌اعتبار کردن خدمات سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در اروپا، کانادا و استرالیا را یک مسئله حقوقی و لازم‌الاجرا می‌داند.

حکومت طالبان اعلام کرده است که خدمات کنسولی را فقط در چند نمایندگی افغانستان در اروپا،‌ از جمله جمهوری چک، بلغارستان، هلند، اسپانیا و آلمان، معتبر می‌داند.