پلیس ایتالیا پس از ۳۰ سال مسینا دنارو، رئیس مافیا، را در سیسیل دستگیر کرد

تصویری ویدیویی از دستگیری ماتئو مسینا دنارو

ماتئو مسینا دنارو، تحت تعقیب‌ترین رئیس مافیا در ایتالیا، پس از ۳۰ سال فرار سرانجام روز دوشنبه در یکی از بیمارستان‌های خصوصی سیسیل توسط نیروهای پلیس این کشور دستگیر شد.

او به خاطر نقشی که در قتل جیووانی فالکونه و پائولو برسلینو، دو دادستان ضدمافیا، در سال ۱۹۹۲ ایفا کرد به طور غیابی دادگاه به حبس ابد محکوم شده بود.

گزارش‌ها حاکی است که مسینا دنارو ۶۰ ساله در حال درمان بیماری سرطان خود در بیمارستان لا مادلنا در شهر پالرمو بود که به دست نیروهای پلیس افتاد. منابع قضایی ایتالیا نیز با تایید این گزارش‌ها گفته‌اند که او با یک نام جعلی از سال گذشته در این بیمارستان تحت درمان بوده و یک عمل جراحی نیز داشته است.

مائوریزیو دی لوسیا، دادستان پالرمو، گفت: «ما در جریان تحقیقات خود به سرنخ‌هایی دست یافتیم که آن را دنبال کردیم و منجر به دستگیری او شد.»

قاضی پائولو گویدو نیز که مسئول تحقیقات در مورد مسینا دنارو بود، اظهار داشت که پس از سال‌ها کار برای دستیابی به نتیجه می‌باید در ابتدا شبکه محافظان وی از بین می‌رفت.

دستگیری مسینا دنارو واکنش رهبران ایتالیا را نیز به دنبال داشت. جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور، به دنبال بازداشت او به سیسیل سفر کرد تا به روسای پلیس شخصا تبریک بگوید.

وی اظهار داشت: «ما این جنگ را نبرده‌ایم. ما مافیا را شکست نداده‌ایم، اما این نبردی کلیدی برای پیروزی بود و ضربه سنگینی به این گروه تبهکار به شمار می‌رود.»

دستگیری مسینا دنارو تقریباً ۳۰ سال پس از روزی انجام شد که پلیس ایتالیا سالواتوره توتو رینا، قدرتمندترین رئیس مافیای سیسیل در قرن بیستم را دستگیر کرد. او سرانجام در سال ۲۰۱۷ در زندان درگذشت، بدون اینکه هرگز سکوتی را که برای وی به یک قانون تبدیل شده بود شکسته باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن