شلیک راکت از غزه به اسرائیل به دنبال درگیری‌ها در مسجد الاقصی

سامانه دفاعی موسوم به گنبد آهنین در اسرائیل

همزمان با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر مسجدالاقصی، شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه شامگاه دوشنبه ۲۹ فروردین به سوی اسرائیل راکت شلیک کردند.

این نخستین بار پس از هفت ماه آرامش نسبی بود که از غزه به اسرائیل راکت شلیک شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سامانه گنبد آهنین را برای رهگیری راکت فعال کرد.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، به صدا درآمدن آژیر خطرِ حمله راکتی، در حالی که یهودیان در عید مذهبی پسح هستند، نگرانی مردم نسبت به تکرار راکت‌پرانی‌ها و وسیع‌تر شدن درگیری‌های دو طرف را در پی آورده است.

با این حال، هنوز معلوم نیست که راکت شلیک شده به سوی منطقه اِشکول در نزدیکی شهر جنوبی سدروت تلفات جانی یا مالی داشته است یا نه.

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر که درگیری‌های مسجدالاقصی تشدید شد، سامانه‌های «گنبد آهنین» را دوباره در نقاط حساس اسرائیل مستقر کرده بود.

برخی منابع خبری فلسطینی گفتند که سه فروند راکت شلیک شده است. اما گزارش ارتش اسرائیل به یک راکت اشاره دارد.

حمله راکتی سه روز بعد از کشیده شدن درگیری‌ها به مسجدالاقصی صورت گرفته است. در درگیری‌های وسیع روز جمعه ۱۷۰ فلسطینی زخمی و حدود ۵۰۰ فلسطینی دیگر توسط پلیس اسرائیل که وارد الاقصی شده بود، بازداشت شدند.

دو روز بعد از آن نیز درگیری‌های دیگری در الاقصی به وقوع پیوست که در جریان آن، نیروهای پلیس اسرائیل دوباره وارد محوطه الاقصی شده و شماری از فلسطینیان را بازداشت کردند. درگیری‌های روز یکشنبه حدود ۲۰ زخمی بر جای نهاده بود. پلیس اسرائیل تاکید کرده که خشونت‌ها و سنگ‌پرانی‌های گسترده فلسطینیان باعث ورود نیروها به الاقصی شد.

سازمان‌های مسلح فلسطینی در روزهای اخیر به اسرائیل هشدار داده بودند که از «هتک حرمت الاقصی» دوری کند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز مدعی شده که اسرائیل با دادن اجازه ورود به یهودیان به محوطه مسجدالاقصی، قصد دارد که این مکان مقدس اسلامی را «تقسیم کند».

با این حال، هنوز هیچ سازمان یا گروه شبه‌نظامی فلسطینی مسئولیت حمله راکتی جدید به اسرائیل را برعهده نگرفته است.

زیاد نخاله، دبیر کل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، روز یکشنبه گفته بود که تهدید اسرائیل برای تشدید محاصره غزه، «نمی‌تواند نیروهای مقاومت را از توجه به رویدادهای بیت‌المقدس و کرانه باختری غافل کند».

این اظهارات زیاد نخاله به روی آوردن شبه‌نظامیان این سازمان به حمله راکتی تعبیر شده بود. او در این روز با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بود. آقای ولایتی با اسماعیل هنیه، دبیر کل حماس در قطر نیز درباره وضعیت کنونی مکالمه‌ای تلفنی داشت.

بیشتر در این باره: درگیری فلسطینیان و پلیس اسرائیل در مسجدالاقصی دست‌کم ۱۵۲ مجروح بر جای گذاشت

سازمان جهاد اسلامی فلسطین مانند حماس دارای هزاران فروند راکت در غزه است ولی تاکنون اکثر حملات راکتی آن به اسرائیل در هماهنگی با جنبش حماس که حاکم اصلی نوار غزه است، بوده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در باره رویدادهای جاری گفت که کشورش از سوی کارزار تحریک‌آمیز حماس هدف قرار گرفته است.

آقای بنت گفته که دولت او برای آرام کردن اوضاع تلاش خواهد کرد اما دست پلیس و نیروهای امنیتی برای مقابله با «اغتشاشگران» و «تروریست‌ها» باز است.

از آغاز ماه رمضان حملات مسلحانه فلسطینیان با سلاح سرد و گرم به شهروندان اسرائیلی ۱۴ کشته داشته و نیروهای اسرائیلی نیز در مقابل این حملات، حدود ۳۰ فلسطینی را از پای درآورده و صدها فلسطینی دیگر را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور از آغاز ماه رمضان برای انجام عملیات در غزه و کرانه باختری آماده شده و نام عملیات «دیوارهای دفاعی – ۲» را نیز برای آن انتخاب کرده است.

دور جدید خشونت‌ها روابط اسرائیل با شماری از کشورهای عرب، از جمله اردن را در روزهای گذشته به سختی تیره کرده است.

بحران امنیتی اسرائیل و فلسطینیان به ائتلاف دولت نفتالی بنت نیز ضربه تازه‌ای وارد کرده و احتمال فروپاشی آن را تشدید کرده است.

بهار سال گذشته اختلافات حقوقی اسرائیل و شماری از ساکنین فلسطینی محله شیخ جراح به درگیری‌های گسترده در مسجدالاقصی انجامید که پیامد آن شلیک هزاران فروند راکت از غزه به سوی شهرهای سراسر اسرائیل بود.

ارتش اسرائیل در جریان خشونت‌های بهار پارسال، به مدت یازده روز غزه را بمباران‌ کرد که به ویرانی ده‌ها ساختمان مرتفع از جمله برج دفاتر شبکه‌های رسانه‌ای خارجی انجامید.

در درگیری‌های بهار سال پیش، اعراب شهروند اسرائیل نیز به تظاهرات و درگیری‌های بی‌سابقه با یهودیان و نیروهای پلیس اسرائیل اقدام کردند.