درخواست ائتلاف «آزادی نرگس» از سران کشورها در آستانه نشست سازمان ملل

تصویر نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه نوبل صلح در موزه بنیاد صلح نوبل

کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» در آستانهٔ نشست مجمع عمومی سازمان ملل از جامعهٔ جهانی خواست با استفاده از این فرصت برای آزادی فوری و بدون قیدوشرط نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، اقدام کنند.

این کمیته در بیانیه‌ای که جمعه ۳۰ شهریور منتشر شد، با اشاره به وضعیت سلامت نرگس محمدی که «در ماه‌های اخیر در زندان اوین به‌طرز چشمگیری در خطر قرار گرفته» خواستار «مداخله دیپلماتیک» سران کشورها در نشست سازمان ملل برای نجات جان خانم محمدی شد.

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرار است از سوم تا نهم مهر ماه در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شود و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، نیز در روز نخست این نشست سخنرانی خواهد کرد.

کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است نگرانی‌ها بابت سلامت نرگس محمدی را «به‌عنوان یک اولویت فوری در روابط خود با دولت ایران مطرح کنند و درخواست یک تعهد قوی برای آزادی پزشکی محمدی قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور پزشکیان در سازمان ملل داشته باشند.

این کمیته همچنین محکومیت‌های مکرر و فشارهای واردشده بر خانم محمدی توسط دستگاه امنیتی-قضایی و شرایط سخت بسیاری از زندانیان سیاسی کشور را نمونه‌های نمادین از بی‌توجهی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به‌عنوان یک عضو سازمان ملل خوانده و از جامعه بین‌الملل خواسته به سرعت و با جدیت این مشکل را حل کنند.

بیشتر در این باره: نرگس محمدی به رغم «توصیهٔ پزشکان زندان» به بیمارستان اعزام نشده است

این بیانیه ضمن یادآوری عارضه‌های‌ قلبی و ریوی نرگس محمدی، همچنین به نتایج معاینات اخیر پزشکی نرگس محمدی و «کشف یک توده در سینه» او اشاره کرده که موجب نگرانی است و نیاز به نظارت مداوم را می‌طلبد.

علاوه بر این، تماس محمدی با خانواده و مشاور حقوقی او همچنان محدود است. جلسات او با وکیلش به دلیل خودداری او از پوشیدن روسری چندین ماه است که رد شده و او از تماس تلفنی با خانواده‌اش از هشتم آذرماه ۱۴۰۲ قطع شده است.

کمیته راهبردی ائتلاف «آزادی نرگس» توسط بنیاد نرگس، انجمن قلم آمریکا، گزارشگران بدون مرز و فرانت لاین دفندرز حمایت می‌شود.

این کمیته پیشتر نیز در مرداد ماه اعلام کرده بود وضعیت سلامتی نرگس محمدی وخیم شده و خواستار آزادی فوری او و دسترسی بدون تأخیر به مراقبت‌های پزشکی شده‌ بود.

نرگس محمدی که از آبان ۱۴۰۰ در زندان اوین به سر می‌برد، خرداد امسال به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس دیگر محکوم شد.

گزارش شده که این فعال حقوق بشر زندانی دارای «بیماری قلبی و ریوی جدی» است و پیش از این نیز نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌‌الملل درباره وضعیت سلامتی نرگس محمدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

با استفاده از بیانیه کمیته و وب‌سایت رادیوفردا؛ س.پ / ر.ش