غلظت آلاینده‌های هوا در زاهدان به «۱۰ برابر حد مجاز» رسید

گرد و غبار موجود در هوای زاهدان مشکلات تنفسی و معیشتی برای مردم به وجود آورده است

مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید میزان آلاینده‌های هوا در زاهدان به ۱۴۵۰ میکروگرم بر متر مکعب رسیده که تقریبا ۱۰ برابر حد مجاز است.

محسن حیدری به خبرگزاری ایسنا گفته که بعدازظهر جمعه، ۱۲ مرداد ماه، غبار حاصل از طوفانی که ۱۱۵ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، موجب شده است دید در ایستگاه هواشناسی فرودگاه زاهدان به ۲۰۰ متر کاهش یابد.

به گفته آقای حیدری دید افقی در ایستگاه هواشناسی خاش و سراوان به یک هزار متر، ایرانشهر هزار و ۲۰۰ متر، میرجاوه دوهزار متر و نصرت‌آباد به شش هزار متر تنزل یافته است.

مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان توصیه کرده مردم به ویژه بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا، از تردد غیر ضروری خودداری کنند و در صورت نیاز به تردد از ماسک استفاده کنند.

خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرده که گرد و غبار موجود در هوای زاهدان مشکلات تنفسی و معیشتی برای مردم به وجود آورده است.

این خبرگزاری تاکید کرده که چند روزی است بر شدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور افزوده شده و گردوخاک حاصل از آن بیش از یک میلیون نفر از مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

بیشتر در این باره: طوفان ریزگردها بیش از ۵۰۰ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان راهی بیمارستان کرد

گزارش‌های محلی و اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی در شرق کشور نشان می‌دهد که باد و گردوخاک امروز، دست کم ۱۲ شهرستان نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی خراسان جنوبی را فرا گرفته است.

سال گذشته نیز رسانه‌ها در چند نوبت به نقل از مقام‌های محلی این استان خبر دادند طوفان شن و بروز پدیده ریزگردها در سیستان و بلوچستان، باعث مراجعه صدها تن از مردم این منطقه به بیمارستان بر اثر عوارض تنفسی، قلبی و چشمی شده بود.

«ناکامی دولت در دریافت حقابه رودخانه مرزی هیرمند از افغانستان» و «تشدید طوفان شن و هجوم ریزگردها» از جمله عواملی است که به عنوان دلایل بحران بی‌آبی و تشدید ریزگردها در این منطقه اعلام می‌شود.