ادامه آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر ایران تا آخر هفته؛ مدارس ابتدایی در تهران غیرحضوری شدند

سازمان هواشناسی ایران روز دوشنبه ۲۷ آذر درباره افزایش آلودگی هوا در «۱۰ کلانشهر» کشور هشدار داد و در پی آن مدارس ابتدایی در تهران برای دومین روز پیاپی تعطیل و «غیرحضوری» اعلام شدند.

سازمان هواشناسی از ۲۷ آذر تا اول دی برای تهران، اصفهان، یزد، اراک، کرج، اهواز، سمنان، مشهد، قزوین و کرج کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی و هشدار «زرد» صادر کرده است.

دلیل این اتفاق «تداوم پایداری هوا همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی» اعلام شده و سازمان هواشناسی اعلام کرده است که وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، تبدیل به وضعیت «ناسالم برای تمام گروه‌ها» خواهد شد.

این سازمان خواستار کاهش تردد غیرضروری و کنترل فعالیت‌های صنعتی مراکز انتشار آلاینده‌ها شده است.

به‌دنبال این هشدارها، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران عصر دوشنبه اعلام کرد که مهدهای کودک و مدارس ابتدایی این استان به غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر تعطیل خواهند بود و به شکل غیرحضوری فعالیت می‌کنند.

بیشتر در این باره: تنفس هوا در چندین استان ایران ناسالم شد، غیرحضوری شدن دوباره مدارس

این مدارس در استان تهران روز دوشنبه نیز تعطیل بودند و به علاوه در استان البرز و شهر اصفهان و ۹ شهر دیگر این استان هم تعطیلی مشابهی برای مدارس اعلام شده بود.

برخی کارشناسان و مسئولان یکی از دلایل مهم افزایش دوباره آلودگی هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها را «مازوت‌سوزی» اعلام می‌کنند.

مازوت، آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود، اما دولت ایران هر سال در فصل سرما برای جبران کسری گاز اقدام به مازوت‌سوزی‌های گسترده در صنایع و نیروگاه‌های برقی می‌کند.