آژانس محیط زیست اروپا: آلودگی هوا سالانه ۱۲۰۰ کودک را در اروپا می‌کُشد

آژانس محیط زیست اروپا روز دوشنبه ۴ اردیبهشت در گزارشی برآورد کرد که هر ساله در اروپا بیش از هزار و ۲۰۰ کودک زیر ۱۸ ساله به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این نهاد که در کپنهاگ مستقر است هشدار داد که کودکان به طور خاص، از لحظه‌ای که در رحم مادر به‌سرمی‌برند تا دوره‌ای که به بزرگسالی برسند، در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرند و هوای بد خطر بیماری مزمن در بزرگسالی را نیز افزایش می‌دهد.

آژانس محیط زیست اروپا در ادامه گزارش خود بر لزوم مهار منشاء آلودگی هوا تاکید داشته و گفته که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل، صنعت و گرمایش باید هر چه سریع‌تر کاهش یابد.

این گزارش می‌گوید، یکی از اقدامات عملی در این راستا بهبود کیفیت هوای اطراف مدارس و مهدکودک‌ها، مثلا با ایجاد فضای سبز بیشتر است.

آژانس محیط زیست اروپا در گزارش دیگری عنوان کرده که علی‌رغم پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر، سطح آلاینده‌های اصلی در بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان بالاتر از حد توصیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

طبق این گزارش، بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهری در کشورهای اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۱ در شرایطی زندگی کردند که ذرات ریز و دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا بالاتر از حدی بوده که سازمان بهداشت جهانی مجاز می‌داند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن