سخنگوی رئیسی: دولت مثل آب خوردن می‌توانست اجازه استفاده از گلوله‌ جنگی علیه معترضان را بدهد

سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی مدعی شده که «دشمنان خارجی می‌خواهند دولت و فرزندان ایران را مقابل هم قرار دهند»

سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در نشستی با دانشجویان دانشگاه صداوسیما مدعی «مماشات» حکومت جمهوری اسلامی با معترضان شد و گفت که جمهوری اسلامی آن‌ها را به مانند «فرزندان خطاکار» خود می‌داند.

علی بهادری جهرمی گفت: «برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روز‌های اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و این طوری مردم بترسند و از خانه خارج نشوند. اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند، چون معترضین را بچه و خانواده خود می‌داند».

اظهارات این مقام دولت جمهوری اسلامی در حالی است که اعتراضات سراسری کنونی بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است. آخرین آماری که سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۴ آبان منتشر کرد، گویای آن است که در این اعتراضات دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن کشته شده‌اند. سازمان حقوق بشری هرانا نیز آمار کشته‌شدگان را ۳۱۴ نفر اعلام کرده است.

با این حال سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی تاکید کرده که معترضین را نباید «دشمن» دانست بلکه به ادعای او، «دشمنان خارجی می‌خواهند دولت و فرزندان ایران را مقابل هم قرار دهند».

بهادری جهرمی اظهار داشت: « اتفاقا دولت طی ۴۵ روزی که از وقایع اخیر می‌گذرد تمام تلاش خود را کرده که در تله دشمن نیفتد و دلیل این‌که هم گفته می‌شود با اغتشاشگران مماشات صورت می‌گیرد این است که در تله دشمن نیفتیم».

مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات به عنوان «اغتشاش» نام می‌برند و در عین حال کشورهای خارجی از جمله آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند.

دولت ایالات متحده تاکید کرده که اعتراضات در ایران ربطی به واشینگتن یا عاملان خارجی دیگر ندارد و این اعتراضات در نتیجه مشکلاتی است که خود جمهوری اسلامی پدید آورده است.

با استفاده از گزارش‌ رسانه‌های ایران و رادیو فردا/س.ن/ک.ر