علیرضا قربانی، خواننده، به علت «خدمت سربازی در سپاه» از ورود به آمریکا منع شد

علیرضا قربانی، خواننده ایرانی

علیرضا قربانی، خواننده مشهور ایرانی، هفته گذشته به علت انجام «خدمت سربازی اجباری در سپاه» پاسداران از ورود به آمریکا برای اجرای کنسرت منع شد.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد غیرانتفاعی فرهنگ در لس‌آنجلس، که میزبانی برنامه‌های نوروزی با ارکستر سمفونیک پاسیفیک را برعهده دارد، روز چهارشنبه،‌ ۱۰ فروردین، خبر داد که آقای قربانی «سوار هواپیما شد، روی صندلی خود نشست، اما تعدادی از ماموران اداره مهاجرت آمریکا وارد هواپیما شدند و او را بیرون بردند».

به گفته آقای اردکانی، «بازجویی» از این خواننده که تابعیت کانادا را نیز دارد حدود چهار ساعت طول کشیده و در نهایت به او گفته شده است که روادیدش لغو می‌شود و دیگر نمی‌تواند به آمریکا سفر کند.

به گفته آقای اردکانی، بازداشت موقت آقای قربانی و محرومیت او از سفر به آمریکا احتمالاً به خاطر خدمت سربازی اجباری او در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که «چند دهه پیش» انجام شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۹ از سوی دولت ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار گرفت. در حالی که ده‌ها سازمان در آن زمان در فهرست FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی) قرار گرفتند، این نهاد نظامی جمهوری اسلامی تنها نهاد دولتی بود که توسط ترامپ در این فهرست قرار گرفت.

در پی صدور فرمان ترامپ ورود شهروندان ایران به آمریکا، به‌ویژه مردان ایرانی که حتی سال‌ها پیش در سپاه خدمت اجباری سربازی را انجام داده‌اند با سخت‌گیری‌های بیشتری در مقایسه با قبل روبه‌رو شده و در مواردی این افراد حتی با وجود آن که خانواده‌‌شان در آمریکا زندگی می‌کنند موفق به سفر به این کشور نشده‌اند.