همه کارگران هندی گرفتار در عمق تونلی در منطقه هیمالیا نجات یافتند

وزیر اعظم ایالت اوتاراخاند و معاون وزیر راه‌وترابری هند در دهانه تونل از کارگران نجات یافته استقبال کردند

مقامات هند روز سه‌شنبه هفتم آذر اعلام کردند تمام ۴۱ کارگر ساختمانی که از دو هفته پیش به‌دلیل فرو ریختن یک تونل در مسير بزرگراه در حال احداث در منطقه هیمالیا گرفتار شده بودند، در پایان عملیات حفاری در لایه‌های سنگی، بتونی و خاک‌برداری نجات یافتند.

عملیات نجات این کارگران که اهل فقیر‌ترین مناطق هند هستند از روز ۲۳ آبان و حدود شش ساعت پس از فرو ریختن دیواره تونل آغاز شده بود.

تمام این افراد با برانکاردهای چرخ‌دار و از درون یک لوله فولادی به قطر ۹۰ سانتی‌متر که در عمق زمین برای رسیدن به آن‌ها حفر شده بود تخلیه شدند.

عملیات خارج کردن آن‌ها حدود یک ساعت طول کشید.

وزیر اعظم ایالت اوتاراخاند و معاون وزیر راه‌وترابری هند در دهانه تونل از کارگران نجات یافته استقبال کرده و طبق رسوم هندی دور گردن آن‌ها حلقه گل همیشه بهار آویختند.

آمبولانس‌ها که از قبل در این نقطه آماده حرکت بودند کارگران را به نزدیک‌ترین بیمارستان در فاصله ۳۰ کیلومتری منتقل کردند.

بیشتر در این باره: برقراری ارتباط تصویری با ۴۱ کارگر هندی محبوس در تونل پس از ۱۰ روز

ساکنان محل که در اطراف تونل اجتماع کرده بودند با آتش‌بازی، توزیع شیرینی میان جمعیت و شعارهایی در ستایش هند، نجات کارگران را جشن گرفتند.

در حدود دو هفته‌ای که کارگران در تونل حبس شده بودند غذا، آب، اکسیژن، وسایل روشنایی و دارو برای آن‌ها ارسال می‌شد ولی حفر یک تونل فرعی برای خارج کردن آن‌ها به دلیل بروز مشکلاتی به تأخیر افتاد.

مهندسان در تلاش بودند با دستگاه غول‌پیکر حفاری زمین، دالانی افقی ایجاد کرده و با گذر از ۵۷ متر سنگ و خاک به محفظه مردان محبوس برسند، اما این دستگاه به صخره‌هایی سخت برخورد کرد و شنیده شدن صدای ترک در روز جمعه «باعث وحشت و توقف عملیات شد.»

بیشتر در این باره: تعدادی از ۴۰ کارگر محبوس در زیر آوار یک تونل در هند بیمار شده‌اند

تونلی که این کارگران در آن گیر افتادند بخشی از احداث بزرگراه چار دام با بودجه‌ای حدود یک‌و‌نیم میلیارد دلار است.

این طرح که چهار نقطه مهم زیارت هندوها را از طریق شبکه‌ای ۸۹۰ کیلومتری از بزرگراه و جاده به یکدیگر متصل می‌کند یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، است.

۱۰ روز پس از فروریختن این تونل، مقام‌های این کشور اعلام کردند که سرانجام روز ۳۰ آبان موفق شدند با ۴۱ کارگر ساختمانی محبوس در این تونل، ارتباط تصویری برقرار کنند.

امدادگران در آن روز توانستند با وارد کردن لوله‌ای نازک از میان آوار این تونل، یک «دوربین آندوسکوپی» را به محل گیر افتادن کارگران برسانند و از همین طریق، غذای گرم و آب نیز برای آن‌ها فراهم کنند.

کارشناسان پیش از این در مورد تأثیر ساخت‌وسازهای گسترده در اوتاراخند به این دلیل که بخش‌های بزرگی از این ایالت در معرض رانش زمین است، هشدار داده‌ بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر