متهم به سوءقصد، چند ماه قبل برای کشتن دونالد ترامپ «جایزه تعیین کرده بود»

رایان روث توانسته بود خود را به چند صد متری نقطه‌ای که دونالد ترامپ مشغول بازی گلف بود برساند

دادستان‌های آمریکا می‌گویند مرد متهم به اقدام برای سوءقصد به دونالد ترامپ در زمین گلف رئیس‌جمهور پیشین در ایالت فلوریدا، ماه‌ها پیش در نامه‌ای «اقدام به ترور» را تشریح و برای کشتن آقای ترامپ جایزه تعیین کرده بود.

رایان روث، ۵۸ ساله، که به گفته دادستانی در روز ۲۵ شهریور با یک تفنگ نیمه اتوماتیک از لابلای درختان اطراف زمین گلف وست پالم به سوی دونالد ترامپ نشانه‌گیری کرده بود، به ارتکاب دو فقره جرم مرتبط با مالکیت و حمل اسلحه متهم شده است.

از اسناد ارائه شده به دادگاه که روز دوشنبه دوم مهر فاش شده است، چنین برمی آید که آقای روث هنوز مذاکره با دادستانی برای پذیرش جرایم و احتمال کاهش مجازات را آغاز نکرده است.

جلسه تفهیم اتهام او بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی برگزار می‌شود و دادستانی از قاضی درخواست خواهد کرد که تا زمان شروع محاکمه آقای روث در زندان بماند.

دادستانی در مدارکی که به دادگاه ارائه کرده می‌گوید رایان روث چندین ماه قبل از این حادثه در نامه‌ای با دست‌خط خودش و خطاب به «جهانیان» برای کشتن دونالد ترامپ جایزه تعیین کرده بود.

او در بخشی از این نامه نوشته است: «این اقدام برای ترور دونالد ترامپ بود ولی من موفق نشدم. به هر کسی که بتواند این کار را انجام دهد ۱۵۰ هزار دلار جایزه می‌دهم.»

بیشتر در این باره: از مظنون اصلی «اقدام به ترور» ترامپ چه می‌دانیم؟

دادستانی گفت یک شاهد غیرنظامی، که هویت او اعلام نشده، جعبه‌ای حاوی این نامه، مقداری فشنگ، یک لوله فلزی و چهار تلفن را به نهادهای مسئول تحویل داده است.

به گفته دادستانی هنگام بازداشت رایان روث در روز ۲۵ شهریور فهرستی دستنویس از محل‌هایی که دونالد ترامپ در ماه‌های اوت، سپتامبر و اکتبر حضور داشته یا قرار بود حاضر شود در خودرو اوکشف شده است.

بررسی سیگنال‌های تلفن همراه رایان روث نشان می‌دهد که او در نزدیکی زمین گلف وست پالم، محلی که اقدام به سوء قصد روی داد، و همین‌طور اقامتگاه آقای ترامپ در ایالت فلوریدا تردد کرده است.

دادستانی آقای روث را به مالکیت غیرقانونی اسلحه گرم به عنوان یک مجرم سابقه دار و در اختیار داشتن اسلحه‌ای با شماره سری پاک‌شده متهم کرده است. او ممکن است به ارتکاب جرایم بیشتری متهم شود.

براساس اسناد دادستانی در روز حادثه یک مأمور سرویس مخفی به محض مشاهده لوله تفنگ به سوی رایان روث شلیک کرد و او با یک خودرو شاسی بلند از محل گریخت. او ساعاتی بعد در یکی از بزرگراه‌های ایالت فلوریدا بازداشت شد.

او توانسته بود خود را به چند صد متری نقطه‌ای که دونالد ترامپ مشغول بازی گلف بود برساند. ولی تحقیقات نهادهای مسئول به این نتیجه رسیده که او برای نشانه روی به سوی رئیس‌جمهور پیشین دید مستقیم نداشته و گلوله‌ای شلیک نکرده است.

اف‌بی‌آی اعلام کرده که در مورد این حادثه به عنوان اقدام به ترور دونالد ترامپ تحقیق می‌کند ولی هیچ‌یک از نهادهای مسئول تاکنون انگیزه این اقدام را اعلام نکرده‌اند.

حدود دو ماه قبل از این حادثه نیز دونالد ترامپ در اجتماعی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، هدف تیراندازی قرار گرفت و گوش او مجروح شد. مأموران سرویس مخفی فرد مهاجم را به ضرب گلوله کشتند.

رایان روث که مقاطعه کار ساختمانی کم درآمدی است و تا مدتی پیش ساکن هاوایی بود، سوابق مجرمانه دارد.

او حامی سرسخت اوکراین بوده و در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که تلاش می‌کند افغانستانی‌ها را برای جنگ علیه روسیه بسیج و عضوگیری کند.

او در کتابی که خودش در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است، می‌گوید چون دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهور آمریکا را از برجام خارج کرد ایران «آزاد است» او را ترور کند.