سرزمین بومیان در جنگل‌های آمازون از بیماری جلوگیری و میلیاردها دلار صرفه جویی می‌کند

یک پژوهش علمی که نتایج آن روز پنجشنبه فروردین منتشر شد می‌گوید سرزمین‌های محل سکونت بومیان در جنگل‌های آمازون هر سال هزاران تن از ذرات آلوده معلق در هوا را جذب می‌کند و در نتیجه هر سال حدود دو میلیارد دلار در هزینه درمان بیماری های تنفسی و قلب و عروق صرفه جویی می‌شود.

در این پژوهش ده ساله که نتایج آن در مجله علمی «ارتباطات، زمین و محیط زیست» منتشر شده است، پیامدهای زیانبار آتش سوزی در مناطق جنگلی آمازون در کشور برزیل به دقت بررسی شده است که بر اثر آن میلیونها تن ذرات آلاینده از جمله دی اکسید کربن، سرب و اکسید نیتروژن در هوا منتشر شده و بر اثر وزش باد در شعاع چند صد کیلومتری پخش می شود و هوای تنفسی مردم در بسیاری از شهرهای دور دست را آلوده می‌کند.

بومیان ساکن منطقه آمازون با دفاع از محیط زیست خود در برابر آتش سوزی که در اکثر موارد به طور عمدی توسط چوب برهای غیرقانونی، دامپروران و سایر سوءاستفاده گران و متجاوزان روی می دهد، از جنگل و پوشش گیاهی که عامل مهمی درجذب ذرات آلاینده است حفاظت می‌کنند.

این پژوهش تاکید می‌کند که بومیان آمازون در پیشگیری از هزاران مورد بالقوه ابتلا به بیماری های کشنده نقش مهمی ایفاد می‌کنند.

پائولا پریست، کارشناس یک پژوهشکده آمریکایی در زمینه حفاظت از محیط زیست که در اين پژوهش مشارکت داشته گفت:«در مطالعات قبلی نیز مشخص شده بود که جنگل ها و پوشش گیاهی با جذب آلاینده های ناشی از آتش سوزی توسط منافذ برگ درختان نقش مهمی دارند. ولی این اولین باری است که ما ظرفیت جنگل‌های حاره آمازون در این زمینه را برآورد کرده ایم.»
«پژوهش ما نشان می دهد که جنگل های آمازون هر سال می توانند حدود ۲۶ هزار تن ذرات آلاینده معلق در هوا را جذب کنند و زیستگاه‌های بومیان آمازون حدود ۲۷ درصد از این رقم را در برمی‌گیرد.»

پژوهشگران معتقدند که زیستگاه‌های بومیان آمازون هر سال از حدود ۱۵ میلیون مورد ابتلا به بیماری های تنفسی و قلب و عروق در برزیل پیشگیری می‌کند که نتیجه آن دست کم ۲ میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه‌های شبکه بهداشت عمومی است.

قبل از این نیز پژوهش‌های متعددی بر نقش زیستگاه های حفاظت شده بومیان آمازون در حفاظت از محیط زیست منطقه به خصوص پوشش جنگلی و تنوع زیستی منطقه آمازون تاکید کرده‌اند که در جلوگیری از تشدید تغییرات اقلیمی نقش مهمی ایفا می کند.

رهبران جوامع بومیان آمازون می‌گویند نتایج این پژوهش جدید دلیل دیگری برای اهمیت حفاظت از زیستگاه طبیعی آنهاست.

آنها از رییس جمهوری برزیل خواستند به وعده خود برای اعلام مناطق حفاظت شده بیشتر برای بومیان آمازون عمل کند. این برنامه در دوران ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو، رييس جمهوری سابق برزيل در فاصله سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ تعلیق شد.

یکی از مسئولان انجمن مردمان بومی برزیل گفت:«این پژوهش آنچه که مردمان بومی از سالها پیش می گفتند را تایید می کند و نشان می دهد که زیستگاه‌های طبیعی ما در مقابله با آلاینده‌های خطرناک و تغییرات اقلیمی تا چه حد موثر است.»