«مأموریت محرمانه» سفیر اسرائیلی در آلاسکا و آزمایش «پیکان ۳»

یکی از آزمایش‌های پیشین «پیکان ۳» در محلی اعلام‌نشده

اسرائیل یکشنبه ششم مرداد از آزمایش جدید موشک «پیکان۳» با همکاری ایالات متحده آمریکا در ایالت آلاسکا خبر داد. رسانه‌های اسرائیل این آزمایش را با برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران مرتبط دانستند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل آزمایش را «کامل و موفقیت‌آمیز» نامید.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل جمعه چهارم مرداد خبر داده بود که ران درمر، سفیر این کشور در آمریکا، به «یک مأموریت محرمانه» و «در ارتباط با ایران»، به آلاسکا رفته‌است اما این شبکه نمی‌تواند جزئیات آن را اعلام کند.

این شبکه شنبه نیز گزارش «مأموریت اضطراری» و حضور «غیرعادی» این سفیر در آلاسکا در خصوص ایران را، بدون دادن جزئیات، تکرار کرد.

یوسی ملمن، گزارشگر و نویسنده امور جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل گفته بود، گزارش‌های قطره‌چکانی و مبهم شبکه ۱۳ کشورش در خصوص یک «اقدام راهبردی سرنوشت‌ساز» در ارتباط با ایران باعث اضطراب در مردم شده‌است.

آقای ملمن، که او نیز مانند سایر خبرنگاران در اسرائیل از اعلام جزئیات آزمایش‌های سامانه «پیکان۳» تا پیش از انتشار بیانیه رسمی دولت اسرائیل منع شده بود، شنبه شب پنجم مرداد در توئیتر خود نوشت، خبرنگاران آگاه هستند که سخن از همکاری مشترک امنیتی با آمریکا است که پیشتر نیز صورت گرفته بود و «نیازی نیست که (مردم) نفس را در سینه حبس کنند؛ این رخداد زندگی شما را تغییر نخواهد داد».

آزمایش‌های «پیکان ۳»

به گزارش رویترز، وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سری جدید آزمایش‌ها بر روی موشک برد بلند و ارتقاءیافته «پیکان ۳» ده روز پیش در یک مجتمع فضایی در آلاسکا انجام شد.

این سامانه توانسته است موشک فرضی «دشمن» را در ارتفاع بسیار زیاد و ورای جوّ زمین، ردیابی و منهدم کند.

این امر به این مفهوم است که این سامانه با قابلیت خروج از جو زمین، می‌تواند هر موشک را در هر ارتفاعی و با هر نوع کلاهکی که حمل کند، از جمله کلاهک جنگی نامتعارف، هدف قرار دهد.

کلاهک جنگی غیرمتعارف، کلاهک‌های حامل مواد شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای محسوب می‌شوند.

به گزارش رویترز، این سیستم تدافعی موشکی برای رویارویی در صورت وقوع حملات احتمالی از سوی ایران و سوریه ساخته شده و موشک‌های بالیستیک احتمالی را که به اسرائیل شلیک شود، ره‌گیری خواهد کرد.

هم‌زمان با بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، بنیامین نتانیاهو یکشنبه در نشست دولت خود گفت کشورش امروز این توانمندی را دارد که علیه موشک‌های بالیستیک احتمالی از سوی ایران و دیگران، اقدام کند.

وی افزود، «این یک دستاورد فوق‌العاده برای امنیت اسرائیل است».

نتانیاهو این را نیز گفت که این سامانه سه بار در عملیاتی محرمانه با همکاری آمریکا «با موفقیت کامل» آزمایش شد.

آزمایش‌های این موشک از این نظر در خارج از اسرائیل انجام شده که این کشور مساحت و حریم هوایی کوچکی دارد که امکان انجام این نوع آزمایش را نمی‌دهد.

سامانه‌های «پیکان» که در عبری «ختس» نامیده می‌شود، از سال ۱۹۸۶ در صنایع هوا- فضای اسرائیل و با یاری شرکت آمریکایی بوئینگ و مشارکت آژانس پدافند موشکی ایالات متحده طراحی و ساخته می‌شود؛ آمریکا هزینه تولید سی درصد از این پروژه‌های کلان را تأمین می‌کند.

اسرائیل در حالی سامانه یادشده را «برای مقابله با خطرات ناشی از ایران» ارتقا داده که به گزارش سی‌ان‌ان، ایران نیز چهارشنبه سوم مرداد یک موشک بالیستیک میان‌برد را آزمایش کرد؛ این موشک مسافتی یک‌هزار کیلومتری را طی کرد.

یک مقام ستاد کل نیروهای مسلح ایران شنبه پنجم مرداد در تأیید تلویحی گزارش سی‌ان‌ان گفت «آزمایش‌های موشکی ایران در محدوده نیاز دفاعی، امری طبیعی است».