عفو بین‌الملل: اعضای سازمان ملل باید در برابر تعدی طالبان دست به اقدام بزنند

سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که در برابر وخامت وضع حقوق بشر در افغانستان دست به اقدامات ملموس بزنند و اطمینان دهند که عدالت درباره قربانیان تعدی طالبان اجرا خواهد شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر گفت که اسلام‌گرایان افراطی طالبان در افغانستان مدافعان حقوق زنان، اساتید دانشگاه‌ها و فعالان مدنی را به خاطر انتقادات خود به‌طور غیرقانونی بازداشت کرده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین گفت که طالبان تمایلی به تحقیق در مورد اقدامات اعضای خود که حقوق افغان‌ها را به شدت نقض می‌کنند، ندارند. بنابراین، این سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا خواستار ایجاد یک مکانیسم مستقل تحقیقاتی در افغانستان است.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت: «وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت رو به وخامت می‌رود و تعدی‌های بی‌رحمانه طالبان هر روز تکرار می‌شود.»

این گروه حقوق بشر گفت، جنایاتی را که اعضای طالبان از زمان بازگشت به قدرت انجام داده‌اند، مستند کرده است و این جنایات از جمله شامل بازداشت مدافعان حقوق زنان، خبرنگاران و شهروندان غیرنظامی در ولایت پنجشیر و نیز کشتار دسته‌جمعی قوم هزاره در سه ولایت دیگر افغانستان می‌شود.

خانم کالامار تاکید کرد: «زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌الملل توصیه‌های عمومی همیشگی خود را پی‌گیری و عملی کند.»

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آلمان؛ س.ن