افزایش تعداد قربانیان «نوشیدنی الکلی تقلبی» در گیلان به ۱۸ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از افزایش شمار قربانیان نوشیدنی الکلی تقلبی در این استان خبر داد و گفت شمار جان‌باختگان نوشیدنی الکلی در گیلان به ۱۸ نفر رسیده است.

محمد تقی آشوبی، روز دوشنبه ۲۳ مهر به خبرگزاری مهر گفت: «تا امروز ۶۶ بیمار با علائم مسمومیت شدید در اثر مصرف نوشیدنی الکلی صنعتی اتانول به مراکز درمانی رشت مراجعه کرده‌اند که ۱۸ تن آنها جان خود را از دست داده اند».

به گفته آقای آشوبی، از مجموع بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند ۳۷ بیمار دیالیز و سه نفر از آنان نیز با مشکل بینایی مواجه شده‌اند».

حدود دو هفته پیش رسانه‌های ایران از مرگ چهار نفر در همدان بر اثر مصرف «مشروبات الکلی تقلبی» و افزایش شمار قربانیان مصرف این نوع نوشیدنی تقلبی در استان‌های گیلان و مازندران خبر داده‌ بودند.

بیشتر در این باره: شمار قربانیان «مشروبات الکلی تقلبی» در چهار روز به ۲۶ نفر رسید

بر اساس این گزارش‌ها شمار قربانیان نوشیدنی الکلی تقلبی در ایران تنها طی چهار روز به ۲۶ نفر رسیده بود که از این تعداد ۱۳ نفر در استان مازندران، ۹ نفر در استان گیلان و چهار نفر نیز در همدان جان خود را از دست دادند.

پس از انقلاب ۵۷ در ایران تولید و مصرف نوشیدنی الکلی ممنوع شد و از آن زمان تاکنون، الکل به شکل قاچاق و در بازار سیاه رد و بدل می‌شود. به همین دلیل کنترلی بر کیفیت آن وجود ندارد و در مواردی متانول به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای اتانول، به نوشیدنی‌ها افزوده می‌شود.

همین موضوع هم علت عمده مرگ و میر‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیر جسمی مصرف مشروب دست‌ساز در کارگاه‌های خانگی است که به واسطه وجود ناخالصی‌هایی از متانول منجر به ایجاد مسمومیت می‌شود.

متانول یا همان الکل چوب، ماده‌ای سمی است و نوشیدن آن علاوه بر مسمومیت، موجب نابینایی و در مواردی باعث مرگ می‌شود.

در سال‌های گذشته بارها شهرهای مختلف ایران شاهد موج مرگ شهروندان بر اثر مصرف این گونه نوشیدنی‌های الکلی تقلبی بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م