هشدار اتحادیهٔ اروپا به اَپل برای باز کردن سیستم‌های عامل آی‌فون و آی‌پد

اتحادیهٔ اروپا به شرکت آمریکایی اَپل، سازندهٔ گوشی آی‌فون و تبلت آی‌پد، هشدار داد که اگر سیستم‌های عامل این دستگاه‌ها را به روی فناوری‌های رقیب باز نکند، این شرکت با جریمه‌های سنگین تحت قوانین ضدانحصار این اتحادیه مواجه خواهد شد.

این تذکر بخشی از اقدامات اجرایی «قانون بازارهای دیجیتال» (DMA) در چهارچوب قوانین تازهٔ اتحادیه اروپا است که به تازگی از سوی بروکسل به اجرا درآمده است.

«قانون بازارهای دیجیتال» در اروپا که از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اجرایی شده، قصد دارد با جلوگیری از سوء‌ استفادهٔ شرکت‌های بزرگ از قدرت بازار خود، از ورود بازیگران جدید و رقابت‌پذیری در بازارهای دیجیتال اطمینان حاصل کند.

بنا بر اعلام نهادهای نظارتی اتحادیهٔ اروپا، شرکت اپل شش ماه فرصت دارد تا خود را با این قوانین تطبیق دهد، در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه‌ خواهد بود.

این اعلامیه اگرچه یک گام تا آغاز تحقیقات رسمی فاصله دارد، اما نشان‌دهندهٔ عزم جدی اتحادیهٔ اروپا برای مجبور کردن اپل به بازطراحی خدماتش است تا شرکت‌های رقیب بتوانند به سیستم‌های عامل آی‌فون و آی‌پد دسترسی داشته باشند.

اپل در واکنش به این هشدار پاسخ داده است که ضمن حفاظت از امنیت کاربران، راه‌هایی برای درخواست تعامل بیشتر توسط توسعه‌دهندگان با سیستم‌های عامل آی‌فون و آی‌پد ایجاد کرده است.

بیشتر در این باره: اپل و گوگل در پرونده‌های کلان مالیاتی و انحصارطلبی محکوم شدند

اپل همچنین تأکید کرد که زیر پا گذاشتن محافظت‌های اعمال‌شده در سیستم‌های عامل، در طول زمان مصرف‌کنندگان اروپایی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

مقامات اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده‌اند که یکی دیگر از اهداف «قانون بازارهای دیجیتال» اطمینان از دسترسی سایر توسعه‌دهندگان به ویژگی‌های کلیدی اپل، مانند دستورات صوتی Siri، است.

اگر اپل از این دستورات تخطی کند، اتحادیهٔ اروپا در گام بعدی تحقیقات رسمی را آغاز خواهد کرد که در نهایت می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگینی معادل تا ده درصد از فروش جهانی سالانهٔ این شرکت شود.

اپل همچنین با تحقیقات موازی از قوانین فروشگاه اپلیکیشن‌های خود برای توسعه‌دهندگان مواجه است که آن نیز می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگینی شود.

اپل اوایل ماه جاری میلادی تازه‌ترین نسخه از محصول شاخص خود یعنی آی‌فون ۱۶ را معرفی کرد و امیدوار است با ارتقاء سخت‌افزاری و فناوری هوش مصنوعی مصرف‌کنندگان بیشتری را جلب کند.

با این حال، این غول آمریکایی در ماه ژوئن اعلام کرده بود که برخی از ویژگی‌های جدید خود از جمله به اشتراک گذاشتن تصاویر و هوش‌ مصنوعی اپل را به دلیل الزام قوانین اتحادیه اروپا در تعامل این امکانات با برنامه‌های شخص ثالث، در دسترس مصرف‌کنندگان اروپایی قرار نخواهد داد.