مرور بر آثار سینمایی «یوسف شاهین» کارگردان فقید مصری در «سینما تک» پاریس با استقبال بسیاری از سینما دوستان در پایتخت فرانسه روبهرو شده است.
روزنامه لبنانی-سعودی الحیات در این باره نوشته است که درهای «سینما تک» فرانسه در شش ماه آینده برای دیدن مجموعه فیلمهای یوسف شاهین گشوده خواهند ماند.
مرور آثار سینمایی یوسف شاهین از ۱۴ نوامبر با حضور گروهی از منتقدان، تهیهکنندگان و بازیگران سینمای مصر و نیز سینمای فرانسه گشایش یافت.
همزمان، نمایشگاهی نیز از دستنوشتههای یوسف شاهین از جمله برخی از فیلمنامههای او، و وسائل مورد استفاده در فیلمهایش، در سینماتک فرانسه برگزار شده است. در چندین مجلس سخنرانی، نیز کارشناسان امور سینمایی از جمله درباره موسیقی فیلمهای یوسف شاهین سخن خواهند گفت.
یوسف شاهین با بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بلند و کوتاه مورد ستایش بسیاری از جشنوارههای جهانی از جمله جشنوارههای کن و برلین قرار گرفته است. فیلمهای «باب الحدید» ( نام میدان راهآهن قاهره)، «زمین»، «عشق تا ابدیت»، «مردم و نیل»، «گنجشگ» و «خاکی از طلا» او، از فیلمهای مشهور در سینمای مصر به شمار میروند.
یوسف شاهین چندین فیلم مشترک با تهیهکنندگان فرانسوی ساخت که مشهورترین آنها «خداحافظ بوناپارت» است. این کارگردان سرشناس مصری که در سال ۲۰۰۸ در ۸۲ سالگی درگذشت، از مخالفان برخی سیاستهای جمال عبدالناصر و نیز حسنی مبارک، رؤسایجمهور پیشین مصر و همچنین از مخالفان گروههای افراطی اسلامی در مصر بود.
همزمان با بزرگداشت یوسف شاهین در پاریس، روزنامه الحیات در گزارشی دیگر خبر داد که «کلود للوش» کارگردان سرشناس فرانسوی از سفر برای شرکت در جشنواره فیلم قاهره خودداری کرد.
به نوشته الحیات این کارگردان فرانسوی پیشتر دعوت جشنواره قاهره را برای شرکت در مراسم گرامیداشت او در این جشنواره پذیرفته بود، اما افزایش انتقادهای حاشیهای در برخی رسانههای قاهره باعث شد که او پذیرش این دعوت را لغو کند.
برخی رسانههای قاهره و نیز چهرههای فرهنگی و هنری مصر، با انتشار عکسهایی از کلود للوش در سفرهای او به اسرائیل و نیز اعطای دکترای افتخاری دانشگاه «بن گوریون» در اسرائیل به او و همچنین آنچه تشویق یهودیان روسیه به مهاجرت به اسرائیل توسط «کلود للوش» توصیف شده، مسئولان جشنواره را به خاطر دعوت از این کارگردان فرانسوی مورد انتقاد و سرزنش قرار دادند.
در پیام برخی از چهرههای فرهنگی و هنری مصر که در شبکههای اجتماعی منتشر شد، آمده بود که به جای کلود للوش که حدود ۵۰ سال به حمایت از -به گفته این پیامها- دولت یهود پرداخته و برای شهرکنشینهای یهودی در مناطق فلسطینی کمکهای مالی جمع آوری کرده است، میشد از کسانی مانند داستین هافمن یا ژان لوک گدار دعوت کرد که همواره حامی حقوق فلسطینیها بودهاند.
چهلمین جشنواره بینالمللی سینما در قاهره بیستم نوامبر آغاز شد و در ۲۹ نوامبر به پایان میرسد.
چند هزار جسد گمنام در نینوا
روزنامه عراقی «الزمان» از خاکسپاری چند هزار جسد در استان «نینوا» در عراق که هویت آنان مشخص نشده، خبر میدهد. به نوشته این روزنامه، شهرداری چندین شهر در استان نینوا که مرکز آن موصل است تأیید کردهاند که در روزهای اخیر بیش از دو هزار و ۵۰۰ جسد در این شهرها به خاک سپرده شده و بیش از چهار هزار جسد در جنوب این استان نیز باید به خاک سپرده شوند.
این روزنامه مینویسد، بیشتر اینان قربانیان «داعش» هستند که در آخرین روزهای تسلط داعش در این منطقه به قتل رسیدهاند. الزمان مینویسد، داعش از افراد غیرنظامی و حتی از اجساد آنان در مناطق تحت سلطه خود به عنوان سپر انسانی استفاده میکرد و در موارد بسیاری نیز خانههای مردمان را بر سر آنها منفجر ساخته است.
به نوشته این روزنامه، احتمال میرود که برخی از این اجساد متعلق به اعضای داعش باشد که به نوشته این روزنامه، تشخیص آنان نیز ممکن نیست.
الزمان در این زمینه که آیا مسئولان محلی تلاشی برای شناسایی هویت این اجساد انجام دادهاند یا خیر گزارشی منتشر نکرده، اما مینویسد مسئولان امنیتی اخیراً چند تن از اعضای داعش را در ارودگاههای اطراف موصل که مخصوص بیخانمانهای نینواست، شناسایی و دستگیر کردهاند.
این دختر فلسطینی در رامالله ویولن میسازد
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارشی ویژه دارد، در مورد «لمی علی»، دختر هنرمند فلسطینی که از هنر خوانندگی به ساختن آلات موسیقی روی آورده است.
این روزنامه مینویسد معمولاً چنین بوده که کودکان دارنده استعداد موسیقی و خوانندگی، ابتدا چگونگی نواختن با سازها را یاد میگیرند و به مرور با ادامه آموزش، فعالیت خود را توسعه میدهند اما «لمی علی» عکس این مسیر را رفته است.
الشرق الاوسط مینویسد، این دختر ۲۰ ساله فلسطینی که علاقه بسیار به نوازندگی داشت، برخلاف جهت تغییر مسیر داد و به ساختن ساز روی آورد. او کارگاه کوچکی در یکی از محلههای رامالله به راه انداخته و ساعتها در این کارگاه مشغول تعمیر یا ساختن سازهای زهی به ویژه ویولن است.
در واقع او نخستین دختر یا بانوی فلسطینی است که ساز میسازد و سازهای نیازمند به تعمیر را نیز تعمیر میکند. «لمی علی» به الشرق الاوسط میگوید که در ۱۲ سالگی در «مرکز موسیقی رامالله» به آموختن نوازندگی به ویژه نواختن ویولن پرداخته است.
او میافزاید، من ویولن و نواختن آن را بسیار دوست داشتم اما ویولن من مرتب خراب میشد و مرتباً به تعمیر آن نیاز پیدا میکردم. برای همین باید مرتب میرفتم سراغ تعمیرکاران تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم خودم ویولنم را تعمیر کنم و موفق شدم و این شد آغاز کار من.
او میگوید، من مرتباً از معلم موسیقی در مدرسهمان درباره چگونگی تعمیر ساز میپرسیدم و بعدها یک صاحب کارگاه تعمیر آلات موسیقی در رامالله به من پیشنهاد کرد که برای آموزش بیشتر در کارگاه او کار کنم. در حال حاضر از طریق شبکههای اجتماعی نظرها را جلب کردهام و نوازندگان بسیاری برای تعمیر سازشان به من مراجعه میکنند اما در عین حال مشکلاتی نیز دارم.
او از جمله این مشکلات را کمبود مواد لازم برای تعمیر ساز میداند. «لمی علی» میگوید با مشکلاتی که اسرائیل در مسیر واردات برای ما ایجاد میکند چوبهای ویژه و دیگر وسائل مورد نیاز من که بیشتر از اروپا وارد میشود، بسیار گران به دست من میرسد.
او میگوید، تصمیم دارم برای کسب دانش بیشتر در زمینه کارم به اروپا سفر کنم و پس از گذراندن آموزشهای لازم به سرزمینم بازگردم و نخستین مدرسه برای ساختن و تعمیر سازهای مختلف را در فلسطین تأسیس کنم.