سفر بی‌سابقه وزیر خارجه ایران به مصر در میانه تنش با اسرائیل

Your browser doesn’t support HTML5

​​​​​​​وزیر خارجه ایران بامداد ۲۶ مهر در سفری کم‌سابقه وارد قاهره شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه شاهد تشدید درگیری‌های نظامی بین ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنج‌شنبه ۲۶ مهر در سفری کم‌سابقه وارد قاهره شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه شاهد تشدید درگیری‌های نظامی بین ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان است. این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه ایرانی از مصر پس از سال‌ها است.
ایالات متحده آمریکا حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.
سفر عباس عراقچی هم‌زمان با اوج‌گیری تنش‌ها در غزه و انتظار برای پاسخ نظامی اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به این کشور صورت می‌گیرد. عراقچی در این سفر کوتاه، علاوه بر ملاقات با همتای مصری خود، با ژنرال عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، نیز دیدار کرد.
آخرین باری که یک وزیر خارجه ایران از مصر دیدار کرد، به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد، زمانی که ارتش اسرائیل عملیات نظامی در غزه را علیه حماس انجام می‌داد. اکنون نیز حضور عراقچی در قاهره در میانه تنش‌های فعلی، نشان از اهمیتی ویژه دارد و هدف آن انتقال پیام ایران به مصر است.
مصر از ۴۷ سال گذشته مناسبات کامل سیاسی با اسرائیل دارد و در روزهای گذشته نیز رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل در دیدار از قاهره با مقامات مصری در مورد وضعیت باریکه غزه گفت‌وگو کرد.
سفرهای پی‌درپی وزیر خارجه ایران به کشورهای منطقه از سوی تهران به‌عنوان تلاشی برای ایجاد ثبات و جلوگیری از تشدید بحران عنوان شده است.
با این حال، منابع غربی و رسانه‌های اسرائیلی معتقدند که عراقچی در این سفرها به‌دنبال ارسال پیام تهدیدآمیز به کشورهای عربی است تا از همکاری آن‌ها با اسرائیل در واکنش نظامی به حمله ایران جلوگیری کند.