دادستان آرژانتین خواستار ۱۲ سال زندان برای معاون رئیس جمهور این کشور شد

کریستینا فرناندز کیرشنر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی رئیس‌جمهور آرژانتین بود

دادستان کل آرژانتین روز دوشنبه درخواست ۱۲ سال زندان برای کریستینا کیرشنر، معاون رئیس جمهور، و محرومیت مادام العمر از مشاغل دولتی به اتهام فساد در طول دو دوره ریاست جمهوری وی کرد.

خانم کیرشنر متهم به تقلب و فساد در عقد قراردادهای دولتی است اما حتی اگر دادگاه علیه او نیز حکم دهد تا مادامی که به عنوان سناتور از مصونیت پارلمانی برخوردار است به زندان نخواهد رفت. رای دادگاه تا پایان سال صادر خواهد شد.

تنها دو راه برای سلب مصونیت او وجود دارد. اول این که کرسی سنا را در انتخابات بعدی به رقیب خود واگذار کند و دوم این که دیوان عالی آرژانتین حکم نهایی دادگاه را تایید کند.

تنها دقایقی پس از آن که دادستان کل آرژانتین کیفرخواست علیه خانم کیرشنر را منتشر کرد، دفتر آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین، به حمایت از او پرداخت و اقدام دادستانی را محکوم کرد. بیانیه دفتر رئیس جمهوری آرژانتین تاکید می‌کند که هیچ کدام از اتهامات علیه کریستینا کیرشنر ثابت نشده است.

کریستینا فرناندز کیرشنر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی رئیس‌جمهور آرژانتین بود. دادگاهی در آژانتین چند سال پیش نیز در رابطه با بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در کانون یهودیان بوئنوس آیرس، موسوم به آمیا، او را متهم به تبانی با ایران کرده بود.

پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش گشوده شد و در آن زمان، گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمب‌گذاری و ایران به هدایت آن متهم شدند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن