بازداشت چهار شکارچی غیرمجاز در پی ده روز «جنگ مسلحانه» در آشوراده

عکسی که از این شکارچیان در توییتر منتشر شده است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران می‌گوید پس از آن که ده‌ها شکارچی غیرمجاز به مدت ده روز جزیره آشوراده را به «رگبار» بستند، سرانجام چهار تن از آنها بازداشت شده‌اند.

حسینعلی ابراهیمی افزود که بالاخره پس از ورود «جدی» دستگاه‌ قضایی و نیروی انتظامی، این افراد بازداشت شده و برخی از ادوات و تجهیزات آنها نیز ضبط شده است.

وی از آن چه «کوتاهی» استانداری و فرمانداری‌های استان گلستان در قبال «حمله مسلحانه» شکارچیان غیرمجاز به جزیره آشوراده نامیده انتقاد کرده است.

به گفته آقای ابراهیمی، این شکارچیان غیرمجاز «در گروه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفره با قایق و تجهیزات شکاری از جمله اسلحه حمله می‌کردند» و «به روی محیط‌بانان مستقر در جزیره» نیز تیراندازی کرده‌اند.

بر اساس اظهارات وی، با این حال در جریان این تیراندازی، محیط‌بانان آسیب جدی ندیدند.

جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایران در دریای خزر، در حوزه آبی گلستان قرار گرفته اما در طرح یکپارچه مدیریت شبه جزیره میانکاله (از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های حیات وحش ایران) قرار دارد و از این رو حفاظت آن با اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران است.

در سال ۹۴ نیز روزنامه شهروند از هجوم گروهی شکارچی به آشوراده گزارش داده و نوشته بود: «١۶٠ قایق به همراه تعداد زیادی شکارچی به منطقه شکار ممنوع آشور در آشوراده هجوم آوردند و چلنگر، مرغابی و باکلان شکار کردند.»

در همان سال هم تنها خبر بازداشت ٢٢ شکارچی متخلف در جزیره منتشر شد که میلاد بهرامی سرپرست وقت اداره روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست مازندران آن را تائید کرده بود.