یک زن و یک مرد در ارتباط با حمله مسلحانه به مقر پلیس در راسک بازداشت شدند

عکس مربوط به حمله مسلحانه گروه «جیش‌العدل» به یک مقر انتظامی در راسک دربامداد ۲۴ آذر ۱۴۰۲ است

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از بازداشت دو نفر که آنها را از اعضای گروه «جیش‌العدل» معرفی کرده، در ارتباط با حمله مسلحانه به مقر نیروی انتظامی در راسک خبر داد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، اعلام کرد که یک زن و یک مرد که «متواری» بودند، عصر جمعه ۲۷ بهمن در استان گلستان بازداشت شدند.

آقای منتظرالمهدی در ادامه گفت که در زمان بازداشت از آن‌ها «یک قبضه سلاح گرم، به‌همراه مقادیری تجهیزات مربوطه، کشف و ضبط شده است.»

نیروی انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان پیشتر اعلام کرده بود که در جریان حمله مسلحانه به یک مقر این نهاد نظامی در شهرستان راسک در بامداد ۲۴ آذر ۱۱ مأمور پلیس کشته و تعدادی زخمی‌ شدند.

بیشتر در این باره: «۱۱ پلیس» در حمله مسلحانه‌ به یک مقر فرماندهی انتظامی در سیستان و بلوچستان کشته شدند

گروه جیش‌العدل همان روز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ماه دی از بازداشت چهار نفر از اعضای این گروه مرتبط با این حمله خبر داده بود.

نام جیش‌العدل برای نخستین بار حدود ۱۲ سال پیش مطرح شد؛ زمانی که گروه شبه‌نظامی و سنی‌مذهب جندالله، که مدت‌ها با نیروهای نظامی ایران درگیر بود،‌ به شدت ضعیف شده و عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، هم به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و اعدام شده بود. بسیاری از اعضای این گروه هم بازداشت شده بودند و افراد باقی‌مانده عمدتاً به عضویت گروه جدید جیش‌العدل درآمدند و تحت این نام اعلام موجودیت کردند.

این گروه، حکومت شیعی ایران را مخالف اسلام می‌داند و از این موضوع هم به‌عنوان توجیهی برای درگیری نظامی با حکومت جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. در عین حال ‌خواستار استقلال استان‌های سیستان از ایران و بلوچستان از پاکستان هم هست؛ موضوعی که باعث می‌شود هر دو کشور این گروه را تروریستی بدانند.

جیش‌العدل همچنین در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا هم قرار دارد.

مقامات نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته از بازداشت شماری از اعضای این گروه خبر داده‌اند و شماری از آن‌ها تاکنون اعدام شده‌اند.