وزارت اطلاعات ایران در آستانه مراسم اربعین از بازداشت ۱۴ عضو «داعش خراسان» خبر داد

عکس از آرشیو

در آستانه مراسم اربعین، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از شناسایی و بازداشت ۱۴ نفر از اعضای گروه موسوم به «داعش خراسان» خبر داد.

شاخه‌ای از گروه تندرو و افراطی داعش که در افغانستان مستقر است به عنوان «داعش خراسان» شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که روز جمعه، دوم شهریور، منتشر کرد، این افراد را «عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک آمریکایی-صهیونیستی داعش خراسان» معرفی کرده است.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی این وزارتخانه، این افراد «طی سلسله عملیات‌های انجام‌ شده توسط ادارات کل اطلاعات استان‌های تهران، البرز، فارس و خوزستان»، شناسایی و با دستور مرجع قضایی بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، هفت نفر از این افراد در استان فارس و هفت نفر دیگر در استان‌های تهران، البرز و خوزستان بازداشت شدند.

در این اطلاعیه به نام، ملیت، سن و جنسیت این افراد اشاره نشده و تنها آمده است که آنها «در چند روز اخیر با هدف انجام عملیات‌های تروریستی و به‌ صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند».

این اطلاعیه، دو روز پیش از فرا رسیدن روز مذهبی اربعین که امسال مصادف با چهارم شهریور است صادر شده است.

وزارت اطلاعات از زائران این مراسم و متولیان مساجد و تکایا خواسته هرگونه موارد و تحرکات مشکوک را به ستاد خبری این وزارتخانه گزارش کنند.

سال گذشته نیز در همین روزها اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در دولت ابراهیم رئیسی، اعلام کرده بود که «حدود ۲۰۰ نفر» از نیروهای داعش «وارد کشور شده و به دنبال تحرکات ایذایی و بی‌ثبات‌سازی در سطح کشور، منطقه و در ایام اربعین در عراق بودند اما با برخوردها و دستگیری‌های اخیر، شاهد خنثی‌سازی اکثریت آن‌ها هستیم.»

تاکنون چندین‌ بار در مراسم اربعین، در عراق بمب‌گذاری و انفجار بمب صورت گرفته که به کشته‌ شدن ده‌ها نفر منجر شده است. با این حال امسال هم ده‌ها هزار نفر از ایران برای شرکت در این مراسم به عراق سفر کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا و خبرآنلاین/ ب. ب./ ف. دو.