موج تازه بازداشت گروهیِ فعالان سیاسی و مدنی در آذربایجان

منابع حقوق بشری از موج تازه بازداشت گروهی فعالان سیاسی و مدنی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ایران خبر می‌دهند.

به گزارش انجمن «دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران» (آداپ)، دور تازه بازداشت‌ها در این منطقه از ۱۶ بهمن آغاز و اتهام تفهیم‌شده به بیشتر بازداشت‌شدگان که به‌صورت شفاهی به آن‌ها ابلاغ شده، «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» بوده است.

سینا یوسفی، وکیل حقوق بشر، ۲۲ بهمن در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، از «تشدید بازداشت فعالین سیاسی در آذربایجان طی روزهای اخیر» خبر داده و بازداشت‌ آن‌ها را «غیر قانونی» خوانده بود.

این وکیل دادگستری از سعید دوستان، مرتضی‌ پروین، ودود اسدی، باقر حاجی‌زاده، آیاز سیف‌خواه، سعید مینایی، سالار طاهرافشار، کمال نوری، آراز امان، طاهر نقوی و عبدالله واحدی به‌عنوان افراد بازداشت‌شده نام برده بود.

در ماه‌های گذشته چندین بار بازداشت گروهی فعالان سیاسی و مدنی در آذربایجان توسط نهادهای امنیتی رخ داده است.

بیشتر در این باره: بازداشت فعالان سیاسی در آذربایجان؛ پیگیری‌ها در مورد ۱۳ بازداشتی «بی‌نتیجه» بوده است

موج تازه بازداشت‌ها در حالی شکل گرفته است که بازداشت دوبارهر برخی از کنشگران دستگیرشده در ماه‌های پیش هم‌چنان ادامه دارد.

ازجمله برادر یوروش مهرعلی بیگلو، به تازگی اعلام کرده که این کنشگر مدنی پس از حدود ۱۰۰ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر منتقل شده است.

دور نخست بازداشت‌ها فعالان سیاسی و مدنی آذربایجان هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ماه شهریور رخ داد و در ماه‌های اخیر نیز به‌صورت فردی و جمعی ادامه یافته است.