اژه‌ای از ادامه فعالیت گشت ارشاد حمایت کرد، رادان مأموریتش را «بی‌بازگشت» خواند

چند روز پس از اعلام رسمی راه‌اندازی دوباره «گشت ارشاد»، رئیس قوه قضاییه بر ضرورت اجرای آن تا زمان تصویب لایحه «عفاف و حجاب» تأکید کرد و فرمانده کل انتظامی کشور، مأموریت پلیس در کنترل پوشش شهروندان را «بی‌بازگشت» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیر، اعلام کرد که تا زمان تصویب لایحه «حجاب و عفاف» و تبدیل آن به قانون «باید بر اساس قوانین فعلی در این حوزه عمل» شود.

اشاره آقای اژه‌ای به طرح «گشت ارشاد» برای نظارت بر حجاب اجباری است. از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران فشارهای زیادی از سوی حکومت بر نحوه پوشش شهروندان اعمال شده است. پلیس از سال ۱۳۸۵ تاکنون با عنوان «گشت ارشاد» به این روند نظارتی ادامه داده و با وجود ادعای مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر این که تنها وظیفه مأموران این گشت، «تذکر» است، در سال‌های گذشته ویدئوهای بسیاری از ضرب‌ و شتم شهروندان توسط نیروهای آن‌ منتشر شده است.

کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال ۱۴۰۱ سرآغاز اعتراضات گسترده‌ای بود که تاکنون نیز ادامه دارد.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به راه اندازی مجدد گشت ارشاد؛ «آثار جبران‌ناپذیری خواهد داشت»

در واکنش به این اعتراضات، در ماه‌های گذشته برخی از مقامات جمهوری اسلامی درباره جمع شدن گشت ارشاد خبر دادند و بر تغییر روند نظارت بر پوشش شهروندان با استفاده از ابزارهای هوشمند تأکید کردند.

با وجود همه تهدیدها و فشارها اعتراض مدنی زنان ایرانی از طریق کنار گذاشتن حجاب اجباری هم‌چنان ادامه دارد، تا این که سخنگوی فرماندهی انتظامی روز ۲۵ تیر با اعلام آغاز به کار دوباره واحدهای «گشت‌ و پیاده» گفت که «پلیس به درخواست گروه‌های اجتماعی و همچنین تاکید روسای جمهور و قوه قضائیه» اقدام به استقرار این گشت‌ها در سراسر کشور کرده است.

در روزهای گذشته چندین مقام دولت ابراهیم رئیسی تلاش کردند تا نقش او در «راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد» را انکار کنند.

با وجود حساسیت عمومی نسبت به موضوع گشت ارشاد، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، روز پنج‌شنبه «مأموریت پلیس در برخورد با بی‌حجابی» را «بی‌بازگشت» توصیف کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.