افزایش جهانی قیمت سوخت؛ ژاپن نیروگاه‌های هسته‌ای راکد خود را «فعال می‌کند»

نمای هوایی از نیروگاه اتمی فوکوشیما

در حالی که قیمت سوخت در جهان افزایش یافته است، دولت ژاپن روز چهارشنبه دوم شهریور سیاست بازگشت پرشتاب به برنامه هسته‌ای خود را اعلام کرد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت که کشورش نیروگاه‌های هسته‌ای راکد خود را فعال خواهد کرد و توسعه راکتورهای نسل نوین را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

از جمله ساخت یک نیروگاه جدید هسته‌ای بر اساس آخرین فن‌آوری‌ها در دست بررسی است.

آقای کیشیدا گفت به مقامات دستور داده است که تا پایان سال جاری میلادی اقدامات مشخصی را در راستای این سیاست انجام دهند.

به گفته شبکه سی‌ان‌ان، در حالی که ژاپن ۱۱ سال پیش مهم‌ترین نیروگاه هسته‌ای خود را رها کرد از سرگیری بهره‌برداری از نیروگاه‌های اتمی در این کشور با هدف تولید سوخت، یک تغییر تامل‌برانگیز محسوب می‌شود.

سونامی ناشی از زلزله مهیب ۹ درجه ریشتری در سال ۲۰۱۱ که آب را وارد نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما کرد و به یک فاجعه بزرگ نشت مواد رادیواکتیو تبدیل شد، ژاپن را از بهره‌برداری از سوخت اتمی از این نیروگاه و فعال کردن دوباره آن تا سال‌ها منصرف کرد.

با این حال، تا پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین که بهای سوخت در بخش‌های وسیعی از جهان را به شدت افزایش داده است، ژاپن مقادیر زیادی گاز طبیعی و زغال سنگ برای تامین نیازهای انرژی در این کشور فوق پیشرفته وارد کرد.

استفاده از زغال سنگ و سوخت‌های کربنی خطری برای انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای است در حالی که دولت ژاپن متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ از تولید گازهای گلخانه‌ای خود به میزان زیادی کم کند.

ژاپن هفت راکتور هسته‌ای فعال و سه راکتور راکد داشت که در دست تعمیر بودند. توکیو راکتورهای اتمی با قدمت ۶۰ سال را نیز به روز می‌کند در حالی که پس از فاجعه سال ۲۰۱۱ اقدامات امنیتی محدود کننده‌ای را در مورد راکتورهای هسته‌ای برای یک دوره ۴۰ ساله تصویب کرده بود.

پایگاه خبری سهام نیکی ژاپن گزارش داد که ساعاتی پیش از اعلامیه نخست‌وزیر، سهام تمامی صنایعی که دست اندرکار امور مهندسی و ساخت نیروگاه هسته‌ای هستند، مانند صنایع میتسوبیشی و کارتل صنعتی آی‌اچ‌ای به میزان شش درصد و سهام شرکت برق توکیو تا ۱۰ درصد جهش کردند.