مخالفان حکومت سوریه در اعتراض به درخواست آنکارا برای مصالحه تظاهرات کردند

تصویری آرشیوی از شورشیان سوریه

هزاران نفر از ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال سوریه روز جمعه ۲۱ مرداد در اعتراض به درخواست وزیر خارجه ترکیه برای مصالحه بین شورشیان مورد حمایت آنکارا و حکومت بشار اسد تظاهرات کردند.

با گذشت یازده سال از جنگ داخلی سوریه در حال حاضر فقط بخش‌هایی از مناطق شمالی و شمال غربی این کشور در جوار مرز ترکیه در کنترل شورشیان است. گروه‌های شورشی متحد نيستند و گاه با يکديگر می‌جنگند. کارشناسان معتقدند که نفوذ و قدرت گروه‌های جهادی در این مناطق بیشتر از شورشیان مورد حمایت ترکیه است.

ارتش ترکیه در چند حمله بزرگ طی سال‌های اخیر بخشی از این مناطق را تصرف کرده و از گروه‌های شورشی که تحت عنوان «ارتش ملی سوریه» فعالیت می‌کنند حمایت می‌کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: «باید به شکلی زمینه مصالحه بین مخالفان و رژیم سوریه را فراهم کنیم. در غیر این صورت صلح پایدار برقرار نخواهد شد.»

به فاصله کوتاهی پس از سخنان آقای چاووش اوغلو در غروب پنجشنبه تظاهرات مخالفان حکومت سوريه در مناطق تحت کنترل شورشیان شروع شد. آنها پرچم‌های شورشیان را حمل می‌کردند و پرچم‌های ترکیه را از ساختمان‌های اداری و ایستگاه‌های پلیس پایین کشیدند.

روز جمعه حدود سه هزار نفر در تظاهراتی که در شهر اعزاز واقع در استان ادلب برگزار شد شرکت کردند و تظاهرات مشابهی در سایر نقاط استان ادلب و استان همجوار آن حلب نیز برگزار شد.

خبرنگاران خارجی در این مناطق می‌گویند بسیاری از کارمندان اهل ترکیه که در نهادهای اداری این منطقه کار می‌کنند روز جمعه به محل کار خود نیامدند.

یک معلم ۴۵ ساله در شهر اعزاز به خبرگزاری رویترز گفت: «ما تحت حاکمیت این رژیم ۱۱ سال رنج کشیده‌ایم ولی به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

یک مهندس اهل حلب نیز که در اغراز کار می‌کند به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر ترکیه هم می‌خواهد به جهانی بپیوندد که علیه ماست مهم نیست چون تاثیری نخواهد داشت. ولی امیدواریم که موضع دولت ترکیه مثبت‌تر باشد.»