زخمی شدن دست‌کم ۱۶ غیرنظامی در حملات جدید روسیه به مناطق جنوبی و شرقی اوکراین

حملات جدید روسیه به مناطق جنوبی و شرقی اوکراین دست کم ۱۶ زخمی برجای گذشته است.

مقامات اوکراینی می‌گویند در حملات هوایی روسیه به «خرسون» در شب یکشنبه ۱۶ مهرماه یک زن ۲۷ ساله و کودک ۹ ماهه او نیز زخمی شده‌اند.

الکساندر پروکودین فرماندار خرسون با انتشار پیامی در شبکه تلگرام گفت منطقه خرسون یک شب وحشتناک دیگر را سپری کرد.

مقامات اوکراینی همچنین می‌گویند در حملات شب یکشنبه روسیه به کوستیانتینیفکا، در منطقه دونتسک، نیز چند تن از جمله یک دختر نه ساله، زخمی شدند.

حملات جدید در حالی است که سازمان ملل و بازرسان محلی در حال بررسی حملات موشکی روز جمعه روسیه به روستای کوچک «هروژا» در خارکیف هستند که بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشت.

اوکراین می‌گوید اهالی روستای هروژا در حوالی شهر کوپیانسک ناحیه خارکیف در حالی که برای شرکت در یک مراسم ترحیم در یک کافه روستانی جمع شده بودند، مورد حمله موشکی روسیه قرار گرفتند.

بیشتر در این باره: «۲۶ هزار شهروند اوکراین» شامل ۱۱ هزار غیرنظامی در تهاجم روسیه مفقود شده‌اند

این مراسم برای بزرگداشت سالروز کشته شدن یک سرباز اوکراینی ساکن هروژا برگزار می‌شد، اما در حمله روسیه، تمامی خانواده او و دهها نفر از بستگان و آشنایان این سرباز کشته شدند.

تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که همه افراد کشته شده در روستاری هروژا غیرنظامی هستند. بیانیه سازمان ملل می‌گوید تمامی شواهد حاکی است که حمله به یک کافه که هدفی غیرنظامی بوده انجام شده و همه جان‌باختگان نیز غیرنظامی هستند.

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین بارها اهداف غیرنظامی مانند بیمارستانها، ساختمانهای مسکونی، کلیساها و زیرساختهای انرژی، آبی، کشاورزی و صنعتی اوکراین را مورد هدف قرار داده و هزاران غیرنظامی را کشته است.

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۸ حمله موشکی، ۳۴ حمله هوایی و ۳۷ حمله با سامانه‌های راکتی به مواضع نیروهای اوکراینی و همچنین مکان‌های غیرنظامی انجام داده است.

شدت گرفتن حملات روسیه به افراد غیرنظامی و شهروندان عادی در حالی است که اوکراین طی هفته‌های گذشته ضدحملات علیه نیروهای روسی را شدت بخشیده و بخشهایی از خاک اشغال شده خود را پس گرفته است.

گزارشها حاکی از ادامه پیش‌روی نیروهای اوکراینی و عقب نشینی نظامیان روسی از مناطق اشغالی است است.

ارتش روسیه نیز روز یکشنبه از ساقط کردن دو موشک اوکراینی بر فراز منطقه کریمه خبر داده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه اوکراین را اشغال و ضمیمه خاک خود کرد.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ د.خ/م.ا.