زلنسکی: روسیه باید جنگ را متوقف کند تا جهان بتواند با بحران آب و هوا مقابله کند

این نخستین سخنرانی حضوری زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست که علیه تهاجم نظامی روسیه بایستند و گفت، مسکو باید عقب رانده شود تا جهان بتواند فرصت حل چالش‌های جهانی عاجل را بیابد.

این نخستین سخنرانی حضوری زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شد و با تشویق رهبران جهان نیز مواجه گشت.

وی اظهار داشت: «اوکراین هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا مطمئن شود که پس از تهاجم روسیه دیگر هیچ کسی در جهان جرات نکند که به هیچ ملتی حمله کند.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود:«اسلحه‌سازی باید مهار بشود، جنایت‌های جنگی باید مجازات بشود، تبعیدشدگان باید به خانه بگردند و اشغال‌گران نیز باید به سرزمین خودشان بروند. ما برای تحقق چنین چیزی باید متحد شویم و آن را نیز میسر خواهیم ساخت.»

وی در ادامه سخنان خود روسیه را متهم کرد که با سواستفاده از بازارهای جهانی غذا تلاش می‌کند جامعه بین‌المللی را متقاعد بسازد تا مالکیت زمین‌هایی را که از کی‌یف گرفته‌اند به رسمیت بشناسد.

زلنسکی سپس با اشاره به زمین‌لرزه اخیر در مراکش و سیل در لیبی درباره وخیم شدن بحران تغییرات آب و هوایی و فجایع طبیعی صحبت کرد. او خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما باید این روند را متوقف کنیم. ما باید متحدانه عمل کنیم تا با شکست متجاوز، تمام توان و انرژی خود را معطوف حل این بحران‌ها بکنیم.»

ولودیمیر زلنسکی همچنین روسیه را به ربودن کودکان اوکراینی متهم کرد. در ماه مارس امسال، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را به ظن انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه صادر کرد. کرملین اما این اتهام را رد کرده است.

آقای زلنسکی گفت: «به این بچه‌ها در روسیه یاد داده می‌شود که از اوکراین نفرت داشته باشد و تمام پیوندهایشان با خانواده‌هایشان را قطع می‌کنند. این آشکارا یک نسل‌کشی و نتیجه به‌کارگیری نفرت علیه یک ملت است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر