مهاجمان نفتکش «مرتبط با اسرائیل» را که در آب‌های یمن ربوده شده بود، آزاد کردند

نفتکش سنترال پارک

مقامات شرکت اسرائیلی - بریتانیایی زودیاک اعلام کردند نفتکش این شرکت که روز یکشنبه در آب‌های یمن ربوده شده بود، آزاد شد.

دولت یمن که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، شورشیان حوثی را مسئول ربودن این نفتکش دانسته بود. شورشیان حوثی پیش از این نیز دست‌کم دو بار در واکنش به جنگ اسرائیل و حماس، حملاتی را به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل انجام داده بودند.

شرکت زودیاک، ارتش بریتانیا و شرکت امنیت دریایی امبری روز یکشنبه اعلام کرده بودند که مهاجمان، نفتکش «سنترال پارک» را که با پرچم لیبریا تردد می‌کرد، تصرف کرده‌اند.

اما بامداد دوشنبه شرکت «زودیا مری‌تایم» خبر داد، این کشتی که اسید فسفریک حمل می‌کند به همراه ۲۲ خدمه بلغارستانی، گرجستانی، هندی، فیلیپینی، روسی، ترکیه‌ای و ویتنامی آن آزاد شده و سالم هستند.

این شرکت گفت: «مایلیم از نیروهای ائتلاف که به سرعت واکنش نشان دادند، از دارایی‌های ما در منطقه حفاظت کردند و باعث اجرای قوانیی بین‌المللی دریایی شدند، تشکر کنیم.»

بیشتر در این باره: یک نفتکش «مرتبط با اسرائیل» در خلیج عدن ربوده شد

بیانیه این شرکت اما هیچ توضیحی درباره چگونگی آزاد شدن نفتکش «سنترال پارک» و هویت مهاجمان نمی‌دهد.

پنتاگون نیز بدون اشاره به جزییات آزاد شدن نفتکش «سنرتال پارک» و اتفاقات احتمالی که برای مهاجمان می‌تواند افتاده باشد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این کشتی «اکنون در امان است».

دو مقام وزارت دفاع ایالات متحده به شرط عدم انتشار نام خود به این خبرگزاری گفتند که نیروهای آمریکایی به درخواست کمک نفتکش «سنترال پارک» واکنش نشان دادند و با ناوشکن یو‌اس‌اس میسون کلاس آرلی بورک روانه این ماموریت شدند.

شرکت کشتیرانی زودیاک که در بریتانیا فعالیت می‌کند، ‌متعلق به گروه شرکت‌های ایال عوفر،‌ میلیاردر اسرائیلی، است.

یک منبع امنیتی آمریکایی روز شنبه گفته بود «کشتی اسرائیلی» دیگری متعلق به عیدان عوفر روز جمعه سوم آذر در اقیانوس هند ظاهراً توسط یک پهپاد ایرانی از مدل «شاهد ۱۳۶» مورد حمله قرار گرفته است.

هفته گذشته نیز گروه انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، در حمایت از گروه افراطی حماس، مسئولیت ربودن کشتی «گالاکسی لیدر» را در آب‌های منطقه با این ادعا که این شناور «اسرائیلی» است برعهده گرفت. اما دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ارتباط این کشور با کشتی گالاکسی لیدر را رد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ن