استرالیا چهار فرد و سه نهاد مسئول سرکوب در ایران را تحریم کرد

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا

وزارت امور خارجه استرالیا روز چهارشنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد که در اولین سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی، تحریم‌هایی را علیه شماری از نهادها و مسئولان جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.

دولت استرالیا خبر داد که بر این اساس، «برای چهار فرد و سه نهاد مسئول ظلم به مردم در ایران از جمله زنان و دختران، تحریم‌های مالی و ممنوعیت سفر اعمال می‌کند.»

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا در این باره در وب‌سایت وزارتخانه خود نوشت که «از جمله افراد تحریم‌شده می‌توان به سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا اشاره کرد که به‌طور مکرر اظهارات ارعاب‌آمیز و تهدیدآمیز علیه زنان و دختران ایرانی به اتهام نقض قوانین حجاب اجباری در ایران کرده است.»

به نوشته شبکه رسانه‌ای اس‌بی‌اس کانادا، وحید مجید رئیس پلیس فتا و علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور خبرنگاران صداوسیما نیز از افراد جدید تحریم‌شده از سوی استرالیا هستند.

وزارت امور خارجه استرالیا گفته است که این خبرنگاران «نقش مهمی در پخش اعترافات اجباری دوتابعیتی‌ها، فعالان مدنی، زندانیان سیاسی، نویسندگان و اقلیت‌های مذهبی در ایران» دارند.

بیشتر در این باره: تحریم‌های حقوق بشری و پهپادی جدید استرالیا علیه ۴۲ فرد و نهاد در جمهوری اسلامی

همچنین به گفته این وزارتخانه، «نهادهای مورد هدف، شامل پلیس سایبری ایران است که در زمینه ممانعت از آزادی بیان از طریق محدود کردن فعالیت اینترنتی در ایران نقش اساسی دارد، و پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی تحت حمایت دولت که اعترافات اجباری ایرانیان و افراد دوتابعیتی را که با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و محاکمه می‌شوند، پخش می‌کند.»

شرکت ابر آروان هم در فهرست این تحریم‌ها است. به گفته وزارت خارجه استرالیا این شرکت به مسئولان جمهوری اسلامی در مسدود کردن اینترنت و نظارت بر مردم کمک کرده است. ابر آروان در خردادماه هم توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده بود.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا خبر داد که دولتش چارچوب قانونی تحریم‌ها را برای ایران گسترش داده‌ و افزود که «استرالیا در همبستگی با مردم ایران، به‌ویژه زنان و دختران شجاعی می‌ایستد که در برابر سرکوب‌های مداوم، شجاعت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند.»

او از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا مسئولان مرگ مهسا امینی را «مورد بازخواست قرار دهد.»

این چهارمین بسته تحریمی استرالیا علیه جمهوری اسلامی از زمان شروع اعتراضات سراسری است. موارد پیشین شامل تحریم ۲۷ نهاد و ۲۱ فرد مربوط به سپاه پاسداران است.

با استفاده از اس‌بی‌اس، ای‌بی‌سی و سایت وزارت خارجه استرالیا؛ پ.پ / ب.ب