پیروزی تاریخی حزب راست افراطی «آزادی» در انتخابات اتریش

طرفداران حزب آزادی اتریش با پلاکاردهای «متشکریم»

حزب راست افراطی اتریش در رخدادی تاریخی پیروز انتخابات پارلمانی شد و کارل نهامر، صدراعظم اتریش، قبول کرد که «حزب مردم» در انتخابات پارلمانی در برابر رقیب خود، «حزب آزادی» بازنده شده است.

کارل نهامر روز یکشنبه هشتم مهر ماه در سخنرانی خود خطاب به هوادارانش گفت: «متأسفانه، ما اول نشدیم. اما هیچ‌کدام از ما نباید خودش را سرزنش کند».

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا، که بیش از نیمی از کل آرا را شامل می‌شود و همچنین ارزیابی شبکه تلویزیونی او‌آر‌اف اتریش، حزب آزادی با کسب ۲۹.۹ درصد آرا در صد قرار دارد و پس از آن حزب مردم اتریش به رهبری کارل نهامر، صدر اعظم فعلی با ۲۶.۳ درصد آرا مقام دوم را کسب کرده است.

حزب سوسیال دموکرات نیز با به دست آوردن ۲۰.۵ درصد آرا در جایگاه سوم ایستاده است.

این نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست افراطی در انتخابات اتریش رده اول را به دست می‌آورد. با این حال این حزب ممکن است نتواند دولت آینده را به دست بگیرد.

در پی اعلام نتایج اولیه آرا، مخالفان حزب آزادی در وین، پایتخت اتریش، به خیابان‌ها رفتند و از جمله مقابل پارلمان تجمع اعتراضی برگزار کردند. طرفداران حزب آزادی نیز به شکل جداگانه در خیابان‌ها جمع شدند و شادی کردند.

مخالفان حزب راست افراطی با پلاکارد «نازی‌ها از پارلمان بیرون بروند» در خیابانی در وین

این نتایج حکایت از یک تغییر قابل توجه در عرصه سیاسی اتریش دارد. رشد چشمگیر طرفداران حزب آزادی نارضایتی بخش قابل توجهی از مردم نسبت به سیاست‌های دولت فعلی را نشان می‌دهد و راست افراطی از این نارضایتی رای‌دهندگان نسبت به تورم بالا، جنگ در اوکراین و پاندمی کووید بهره‌برداری کرده است.

این حزب همچنین بر نگرانی‌ها از مهاجرت بی‌رویه نیز تکیه کرده‌ است.

با این پیروزی، حالا هربرت کیکل، وزیر کشور سابق و استراتژیست باسابقه‌ انتخاباتی که از سال ۲۰۲۱ رهبری حزب آزادی را بر عهده دارد، می‌تواند با اتکا به نخستین پیروزی ملی یک حزب راست افراطی در اتریش پس از جنگ جهانی دوم، صدراعظم جدید این کشور شود.

او اما برای اینکه رهبر جدید اتریش شود، به یک شریک ائتلافی نیاز دارد تا بتواند اکثریت در مجلس سفلی پارلمان را به دست آورد این در حالی است که رقیبان او گفته‌اند که با هربرت کیکل در دولت همکاری نخواهند کرد.

بیشتر در این باره: انتخابات «سرنوشت‌ساز» اتریش آغاز شد؛ راست افراطی امیدوار به پیروزی

هربرت کیکل در برنامه انتخاباتی خود با عنوان «دژ اتریش»، از «بازگرداندن مهاجران ناخواسته» سخن گفت و برای دستیابی به یک ملت «همگون‌تر»، کنترل شدید مرزها و تعلیق حق پناهندگی از طریق یک قانون اضطراری را پیشنهاد کرد.

حزب او، حزب راست افراطی آزادی، همچنین خواستار پایان دادن به تحریم‌ها علیه روسیه است، به شدت از کمک‌های نظامی غرب به اوکراین انتقاد می‌کند و قصد دارد از سامانه پدافند هوایی «سپر آسمان» که به ابتکار آلمان برای تقویت چتر حفاظتی ناتو برای اروپا در نظر گرفته شده است خارج شود.

حزب آزادی، که در چندین نظرسنجی در آستانه انتخابات یک‌شنبه در صدر قرار گرفته بود، پیش از این هم بارها در دولت اتریش حضور داشته، اما‌ هرگز نتوانسته در انتخابات سراسری در جایگاه اول قرار بگیرد.

هربرت کیکل ۵۵ ساله، کارزار انتخاباتی را با شعارهایی از قبیل «با شجاعت،‌ شیوه‌ای جدید را بیازماییم» پیش برد و در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، توانست حمایت ۲۷ درصد از رأی‌دهندگان را جلب کند.

او دو روز مانده به انتخابات در میان فریاد شادی طرفدارانش در مقابل کلیسای جامع وین گفت: «این‌بار فرق می‌کند؛ این‌بار ما در صدر قرار خواهیم گرفت؛ این‌بار موفق خواهیم شد».

کارل نهامر رهبر ۵۱ ساله حزب حاکم و محافظه‌کار «مردم» و صدراعظم فعلی اتریش بارها تأکید کرده که حاضر نخواهد بود در دولتی به رهبری کیکل، که خود را «فولکز کانزلر» بعدی یا «صدراعظم ملت» خوانده، مشارکت کند. این عنوان در سال‌های دهه ۱۹۳۰، به آدولف هیتلر داده شده بود.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م